Voor alles is een eerste keer: Melanzane alla parmigiana

Mijn vader lust echt werkelijk waar ALLES! Volgens mij kan je het zo gek niet bedenken of hij heeft het wel gegeten (ook vaak in het buitenland). Maar 1 ding komt er absoluut niet in; en dat is aubergine! Waarom? Geen idee eigenlijk. Maar het betekend wel dat ik het nog nooit gegeten heb en op de een of andere manier had ik toch een soort angst om het te proberen. Want als zelfs mijn vader het niet lust, dan moet het wel heeeeeeel raar zijn.
Deze week overwon ik mijn angst na alle lovende verhalen over het ultieme Italiaanse comfort food: Melanzane alla parmigiana. Dat moet ik, als italiaans keukenliefhebber toch een keer geprobeerd hebben!
En ik kan je vertellen, het was heerlijk! Aubergine doet mij kwa structuur bijna een beetje vleesachtig aan. En zelfs Merijn, die normaal gesproken niet zo van de courgette en dergelijke is, vond het lekker en voor herhaling vatbaar!
Dus bij deze mijn recept voor melanzane alla parmigiana, geïnspireerd door een recept van Martha Stewart!
Wij hebben het als bijgerecht gegeten in combinatie met een filetlapje (voor de vleeseter hier in huis), sla en een stukje focaccia.

Als bijgerecht voor 4 personen

Ingrediënten:
Voor de aubergine:
1 grote aubergine (+- 300 g)
1 ei
42 g paneermeel
35 g geraspte parmezaanse kaas
1 tl gedroogde oregano
1 tl gedroogde basilicum
1 el olijfolie
zout en peper
Voor de saus:
800 ml gepelde tomaten (blik)
1 rode peper
2 teentjes knoflook
1 middelgrote ui
scheutje witte wijn
1 tl suiker
2 tl italiaanse kruiden
1 el olijfolie
Verder:
extra geraspte parmezaanse kaas voor garnering
2 bolletjes mozzarella (125 g per stuk)

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier en bestrijk dit licht met 1 el olijfolie.
Begin met de bereiding van de aubergine: Snijd de aubergine in plakken van 0,5-1 cm dik.
Kluts in een diep bord het ei met 1 el water los en meng in een ander bord het paneermeel met de parmezaanse kaas (35 g), oregano, basilicum, peper en zout.
Haal de plakken aubergine eerst door het eiermengsel (zorg dat het overtollige ei er af druipt) en daarna door paneermeel-kaas mengsel.
Leg de gepaneerde plakken op een bakplaat en bak 20 minuten totdat ze goudbruin zijn. Draai de plakken om en bak nogmaals 20 minuten.
Terwijl de aubergine in de over zit kan je de saus maken.
Snipper de ui, rode peper en knoflook zeer fijn. Verhit een el olijfolie in de pan en fruit eerst de ui aan tot deze glazig, maar niet verkleurd is. Voeg dan de rode peper en knoflook toe en bak dit ook kort aan. Blus het geheel af met een scheut witte (of rode, maar net wat je hebt staan) wijn.
Voeg de tomaten, suiker, peper, zout en kruiden toe en laat op laag vuur pruttelen totdat het is ingekookt tot de juiste dikte.
Ik vind het voor dit recept fijn om een egale saus te hebben, dus ga ik er nog even met de staafmixer doorheen totdat een gladde saus is ontstaan.
Is de saus te dik, voeg wat water of extra wijn toe. Is hij te dun, laat wat langer inkoken!
Nu kun je de ovenschotel gaan opbouwen.
Verwarm de oven voor op 200 graden. Vet de ovenschotel licht in met wat olijfolie en begin met een laagje tomatensaus (1/3), leg hierop een laat aubergine en vervolgens weer 1/3 van de saus. Hierna 1 bolletje mozzarella in stukken gescheurd, gevolgd door aubergine en saus. Eindig met een laag mozzarella die je afmaakt door er nog wat extra parmezaanse kaas overheen te strooien.
Bak in +- 20 min af tot de kaas goudbruin is en de tomatensaus flink borrelt.

Heerlijk als gerecht op zichzelf, maar dus ook lekker als groentegerecht met bijvoorbeeld brood, sla en vlees.

Mijn creatie was op geen mogelijke manier mooi op de foto te krijgen, dus hierbij de prachtige foto van Martha Stewart!

Mijn creatie was op geen mogelijke manier mooi op de foto te krijgen, dus hierbij de prachtige foto van Martha Stewart!

Bron: Marta Stewart

 

Geef een reactie

