Babi Ketjap alla mama

“Komt mijn gerecht voor babi ketjap ook op je blog?” Vroeg mijn moeder toen ik daar op zondag kwam eten. En natuurlijk verdient dit gerecht een plekje tussen mijn recepten. Want als er iets is waar ik van houd, maar wat ik thuis niet vaak maak is het Indisch eten. Ik heb de meeste ingrediënten niet in huis en vaak moet het lang, heeeeel lang sudderen voor heerlijk mals vlees. En ik ben helaas niet in het bezit van een sudderoven.
Maar deze babi ketjap kan je natuurlijk ook heel goed op je fornuis laten sudderen.

Voor 6 personen

Ingrediënten:
1 kg hamlappen
4 uien
500 ml ketjap manis
Water
1 el bruine basterdsuiker
3 teentjes knoflook

Bereiding:
Snijd de hamlappen in blokjes en bak deze kort op hoog vuur aan tot ze goudbruin zijn.
Verwijder het vlees uit de pan en leg apart.
Snipper de uien en fruit deze samen met de knoflook in de achtergebleven olie in de pan aan.
Doe het vlees weer terug in de pan en voeg de ketjap en suiker er aan toe. Voeg net zoveel water toe totdat de saus de gewenste dikte heeft.
Laat de babi ketjap minimaal 1 uur sudderen op laag vuur.

Heerlijk op zichzelf met wat witte rijst en sperziebonen, maar nog beter als onderdeel van een uitgebreide rijsttafel!

2015/01/img_0178.jpg

Geef een reactie

