Italian, the American way: Spaghetti with meatballs in marinara sauce!

Soms ben ik een beetje de kluts kwijt, is dit recept nou Italiaans (pasta) of Amerikaans (meatballs).. In dit geval is het volgens mij een Amerikaanse interpretatie van een Italiaans gerecht. Maar eigenlijk maakt het natuurlijk geen barst uit. Waar het om gaat is dat het lekker is, en dat is dit recept, trust me! Het is echter niet een recept wat je even 1,2,3 in elkaar flanst nadat je uit je werk komt. De saus wordt lekkerder naarmate hij langer op het vuur staat te pruttelen en de gehaktballetjes moeten een half uur in de oven. Wat wel een goed idee is; in een keer een hele grote voorraad maken, invriezen en klaar is kees! Dan hoef je op die drukke doordeweekse dagen alleen ’s ochtends maar even je bakje met gehaktballetjes in tomatensaus uit de vriezer te halen om ze daar te laten ontdooien. Na je werk even opwarmen terwijl je de pasta kookt en klaar is je snelle maaltje!
Persoonlijk vind ik de saus op zichzelf heel lekker, maar ik, miss groentefreak, miste nog wat. Voel je dan ook vrij om vooral lekker veel groenten aan je saus toe te voegen!
Voor 4 personen

Ingrediënten:
Voor de tomatensaus:
2 el olijfolie
1 ui
2 teentjes knoflook
bosje basilicum
2 blikken ontvelde tomaten (400 g per stuk)
1 el gedroogde oregano
zout en peper
Voor de gehaktballen:
300 g mager rundergehakt
300 g kip-kalkoengehakt
1 kleine ui
1 teentje knoflook
flinke hand verse basilicum
flinke hand verse peterselie
100 g babyspinazie
2 eieren
70 g amandelmeel (ander soort meel kan ook)
30 g paneermeel
2 tl gedroogde oregano
50 ml tomatensaus
zout en peper

Bereiding:
Begin met het maken van de saus. Blend de gepelde tomaten samen met de basilicum in een blender of met de staafmixer tot een gladde saus. Hak de ui en knoflook heel fijn (ik gebruikte hiervoor het hakmolentje van mijn staafmixer) en fruit dit ca. 10 min in de olijfolie aan tot het glazig is. Voeg de tomatensaus, oregano en naar smaak zout en peper toe en laat dit minimaal 30 minuten op laag vuur pruttelen.
Voor de gehaktballetjes verwarm je de oven voor op 180 graden. Dan maal je de peterselie, basilicum, spinazie, ui en knoflook klein in je keukenmachine (of zoals ik in het hakmolentje van mijn staafmixer). Meng dit in een bak samen met de twee soorten gehakt, eieren, twee soorten meel, oregano, saus en naar smaak zout en peper. Het werkt het beste om dit mengsel goed met je handen door te kneden. Vorm balletjes ter grootte van een golfbal (+-40 gram) en leg deze op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Bak de balletjes in ca. 25 minuten gaar en voeg ze toe aan de tomatensaus.
Serveer met spaghetti of zoals ik gedaan heb met courgetti en eet smakelijk!

bron: sleeploveeat

IMG_0191

IMG_0190

Geef een reactie

