Eva’s eerste restaurant review: Woodstone

Tot nu toe staan er eigenlijk alleen nog maar recepten op mijn blog. Dit is ook van origine waarvoor ik mijn blog ben gestart: lekkere recepten opslaan en delen met andere mensen. Maar bij koken hoort natuurlijk eten. En bij eten denk ik ook absoluut aan uit eten gaan!
Merijn en ik gaan graag uit eten en ik denk dat wij dan ook wel minimaal een keer per week buiten de deur eten!
Voor 2015 hebben wij als goede voornemen afgesproken om vaker te eten bij tentjes die we niet kennen met bijv. een voor ons onbekende keukens.
Maar ook wij hebben zo onze favoriete adresjes waar we, ondanks dat we graag afwisselen, toch elke keer weer naar toe gaan.
Een van die favoriete plekjes is het Italiaanse restaurant Woodstone in Hoofddorp en Haarlem.
Na wederom een bezoekje besloot ik dat dit restaurant maar het onderwerp moest worden van mijn eerste restaurant review.

Want eerlijk is eerlijk, dit is niet zomaar een ‘dertien in een dozijn’-Italiaans restaurant! Dit is Italiaans plus! Merijn en ik zijn sowieso grote liefhebbers van de Italiaanse keuken en kunnen Italië dan ook volop genieten van alle verschillende streekgerechten die het land te bieden heeft. Voorop natuurlijk de pizza’s en pasta’s. In Nederland serveren de Italiaanse restaurant echter al snel allemaal vrijwel de zelfde niet-zo-spannende gerechten.
Zo niet Woodstone! Vergis je niet, ook hier bestaat de menukaart vooral uit pasta’s en pizza’s, maar dan wel met een twist!
Er wordt gewerkt met verse producten en dat proef je. En al het brood en de pizza’s worden afgebakken in de grote houtoven in de open keuken.
Een klein minpuntje is het feit dat je bij dit restaurant niet kan reserveren en dat betekend tijdens spitsmomenten dat je echt wel even moet wachten. Dit kan in een hoekje in het restaurant wat speciaal hiervoor is ingedeeld, waar je onder het genot van een drankje lekker kan zitten tijdens het wachten. Tip: ga vroeg (rond 5 uur) of echt wat later op de avond (na half 8), dan zijn de wachttijden wat minder lang!
Maargoed, terug naar het eten, want daar heb ik graag wat wachttijd voor over.
Te beginnen met de voorgerechten. Natuurlijk kan je hier het standaard stokbroodje met knoflookboter bestellen, maar ze hebben nog veel meer verschillende soorten brood (focaccia, ciabatta, etc.) vooral de pizzasticks met pesto-aioli zijn favoriet bij ons. Deze lekkere broodstengels kan je echter ook bestellen in combinatie met een aantal andere Italiaanse antipasti. Een heerlijk  plankje met charcuterie, buffelmozzarella, gemarineerde olijven en de al eerder genoemde pizzasticks. Dit is een flink voorgerecht, maar ik vind het altijd zo leuk om met zijn tweeën allerlei hapjes te delen.
1 kleine waarschuwing: als je net als wij niet echt een grote eter bent is dit een behoorlijk voorgerecht. Ik krijg het hierna niet meer voor elkaar om nog een hele pizza op te eten!
Dan terug naar de hoofdgerechten. Ik ga bij de Woodstone eigenlijk altijd voor een pizza, omdat ze hier van die verrassende smaak-combinaties hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een pizza met vijgen, pancetta, brie en rozemarijn of een pizza met prosciutto, portobello, gekarameliseerde ui, gepofte puntpaprika en zoete aardappel.
Daarnaast hebben ze ook gedacht aan de mensen die op de lijn letten: de lijn pizza bilancia bestaat uit pizza’s waarbij het midden is vervangen door een lichte salade.
Mijn persoonlijke favoriet is een pizza waarvan jullie het home-made recept al op de blog voorbij hebben kunnen zien komen. De pizza Ferragosta: een pizza met een extra dunne, krokante bodem belegd met salami Milano, pikante saucijs, kastanjechampignons, mozzarella, mascarpone, rucola en knoflook-pesto olijfolie!
Naast pizza kan je hier natuurlijk ook pasta krijgen en die zien er, net als de salades, ook voortreffelijk uit. Snel maar weer eens terug om daar ook het een en ander van te proeven.
Normaal gesproken ben ik een absolute toetjes liefhebber, maar zoals al eerder benoemd zijn de porties royaal en kom ik meestal niet meer aan een toetje toe. Maar ook daar hebben ze aan gedacht. Bestel een dolcetti: je favoriete koffie gecombineerd met een kleine zoetigheid.

Pluspunten:
– gerechten worden bereid met verse producten
– verrassende smaak-combinaties
– ook voor mensen die aan de lijn willen denken
– voldoende keus
– riante porties voor een eerlijke prijs
– goede service

Minpunten:
– geen mogelijkheid tot reserveren (tenzij je met een grotere groep gaat)
– op drukke momenten kan de wachttijd flink oplopen
– groot en vrij rumoerig restaurant

woodstone antipasti

link: woodstone

Geef een reactie

