Broccoli maar dan anders: frisse broccoli salade

Ik las van de week weer op onze scheurkalender (ja die gaat over eten;)) hoe gezond broccoli wel niet is. Zo is het rijk aan antioxidanten en vitaminen en schijnt het je zelfs te beschermen tegen de meest nare ziekten. Daarnaast vind ik broccoli ook gewoon lekker, maar erg veel variëren doe ik er eigenlijk niet mee. Meestal eet ik het gewoon gestoomd of gekookt als onderdeel van een AGVtje en zo heel af en toe eens in een roerbakgerecht.
Vandaag werd het ook wel weer gestoomde broccoli, maar dan eens in een heel ander soort gerecht. Ik maakte er een heerlijke broccoli salade van die hier thuis behoorlijk in de smaak viel!
Ik denk dat deze frisse salade ook zeker niet zou misstaan als bijgerecht op een barbecue.

Voor 2 flinke porties

Ingrediënten:
200 g broccoli roosjes
40 g geraspte wortel (julienne)
0,5 zoete en knapperige appel (ik gebruikte mijn favoriete appel: een Braeburn)
60 g walnoten
40 g rozijnen
40 g fijn gesnipperde ui
50 g yogonaise
50 g crème fraîche light
1 el citroensap
Peper en zout
Peterselie (vers of gedroogd)

Bereiding:
Snijd de broccoli in kleine roosjes en stoom deze tot ze beetgaar zijn (liever te kort, dan te lang!). Rasp de wortel, snipper de ui, snijd de appel in kleine blokjes en rooster de walnoten in een droge koekenpan tot ze licht verkleuren. Hak de walnoten fijn en meng alle bovenstaande ingrediënten samen in een kom.
Van de yogonaise, crème fraîche, het citroensap en de peterselie, de peper en het zout maak je een dressing door alles goed te mengen.
Meng de dressing door de salade en serveer!
Ook met de dressing al door de salade gemengd blijft deze salade zeker nog een dag knapperig en vers in de koelkast, handig om vooruit te koken voor een drukker moment dus!
Wij aten dit met een stukje vis ernaast en het was een volwaardige maaltijd.

IMG_0192

IMG_0193

Een gedachte over “Broccoli maar dan anders: frisse broccoli salade

Geef een reactie

