Another first timer: mijn versie van mercimek corbasi (Turkse linzensoep)

Het is een tijdje stil geweest op mijn blog.. Niet omdat ik geen kook-inspiratie had, maar wel doordat ik even een tandje bij moest zetten kwa schoolwerk.. Afstuderen pffff… Wat een drama! Maargoed ik heb me weer even herpakt en ben dus weer volle bak aan de studie (hello assessments en master thesis!) bezig!
Dinsdag is mijn studiedag en om het nodige met het aangename te combineren gebruik ik deze dag ook wel vaak om wat lekkers te koken (waar mogelijk ook alvast voor de rest van de week).. Via bloglovin en pinterest zag ik op steeds meer verschillende soorten linzensoepen voorbij komen en op de een of andere manier sprak dit me wel aan.. Het zou ook gelijk een mooie first-timer worden, want ik heb nog nooit linzen gegeten (is dat raar?).. Maargoed 1001 recepten voor een warme, vullende maaltijdsoep, maar welke moet ik kiezen. Uiteindelijk heb ik een aantal recepten gecombineerd en het resultaat was een heerlijke soep die prima dienst deed als snelle lunch (achter de laptop, want ja er moet doorgewerkt worden), maar die ook zeker vullend genoeg zal zijn als avondmaaltijd. Lekker met een stukje turks brood en/of een salade bijvoorbeeld.

Voor 3 grote kommen soep
Ingrediënten:
250 g rode linzen
1 ui
1 teentje knoflook
1 flinke winterpeen
2 kleine aardappeltjes
1 el tomatenpuree
1 tl sambal
1 el olijfolie
1,5 liter groentebouillon (van 2 tabletjes was wat mij betreft zout genoeg)
Citroensap
Turkse yoghurt

Bereiding:
Schil de wortel en aardappel en snijd in kleine blokjes. Snipper de ui en de knoflook en verwarm de olijfolie in een pan. Fruit als eerste de ui aan totdat deze glazig is. Voeg vervolgens de tomatenpuree, sambal en knoflook toe en laat even meebakken (om de tomatenpuree te ontzuren). Daarna kunnen ook de wortel en aardappel even kort worden meegebakken. Als laatste voeg je de linzen en de groentebouillon toe.
Breng het geheel aan de kook en laat +- 45 min zachtjes pruttelen op het vuur.
Maak de soep m.b.v. een staafmixer nog even mooi glad en hij is klaar.
Serveer de soep met in elke kom een flinke schep Turkse yoghurt en wat citroensap.

IMG_0821

Bron: mijnmixedkitchen

Een gedachte over “Another first timer: mijn versie van mercimek corbasi (Turkse linzensoep)

  1. Pingback: Gekruide linzen met geitenkaas | Eten met Eva

Geef een reactie

