Champignonnensoep met meergranenrijst

Wat doe je als het koud en regenachtig is?! (ja je leest het goed.. Dit recept is van een aantal weken geleden) juist ja, een pan dampend hete soep maken. En dan het liefste zoveel dat ik er gedurende de rest van de week er ook nog een antal keer van kan genieten tijdens de lunch.

Maar wat voor soep?! Ook dat was geen moeilijke vraag. Merijn en ik zijn beide gek op paddenstoelen, dus champignonnensoep it is! Om het een goed vullende maaltijdsoep te maken besloot ik rijst en worst toe te voegen.. Kwamaak was hij heerlijk, kwa looks iets (of zeg maar gerust heeel veel) minder. Dus ik heb even een plaatje toegevoegd van het recept waar ik mijn inspiratie vandaan haalde.

Voor 5 koppen soep

Ingrediënten:

  • 30 g porcini (gedroogde paddenstoelen)
  • 1 ui
  • 100 g shii-takes
  • 250 g kastanjechampignons
  • 1 teentje knoflook
  • 270 g gekruide worstjes
  • 120 g meergranenrijst
  • 2 bouillonblokjes paddenstoelen
  • 250 ml kookroom light
  • Olijfolie
  • Maizena

Bereiding:

Doe de porcini in een bakje en zet helemaal onder kokend water en laat gedurende +- 30 min trekken. Ondertussen snipper je de ui, snijd de paddenstoelen en knoflook fijn. Verwarm de olie in een soeppan en voeg wanneer deze glazig is de paddenstoelen en knoflook toe. Bak +- 3 min op hoog vuur en voeg dan de porcini, het water van de porcini, de bouillonblokjes en +- 750 ml water toe. Laat 20-25 min koken totdat de paddenstoelen goed zacht zijn.

Ondertussen kan het worstenvlees uit het velletje halen en dit in kleine stukjes bakken in een koekenpan.

Ik heb er voor gekozen om de rijst ook los te koken in een aparte pan, maar deze zou je ook na het pureren van de soep kunnen toevoegen en dan nog gaarkoken volgens de aanwijzingen op de verpakking. Ik was echter bang dat de rijst te veel vocht zou opnemen uit mijn soep, vandaar dat ik het apart bereid heb.

Als de champignons goed zacht zijn, voeg je de room toe en maak ik van het geheel een gladde soep m.b.v. mijn staafmixer. Dan kan je de gekookte rijst en het gebakken vlees toevoegen. Is de soep te vloeibaar dan kan je het geheel binden met wat maizena (voeg nooit de maizena direct toe aan de soep (dan krijg je klontjes) maar maak een papje van wat soepvocht met wat maizena, roer goed door en voeg dit toe aan de soep en laat even doorkoken). Is de soep te dik, voeg dan wat extra water toe.

Lekker met een geroosterde bruine boterham met wat gezouten roomboter.

Geef een reactie

