Herfstsalade van couscous met pompoen en venkel.

Ja ik weet het, het is lente. De eerste zonnestralen breken door, de lammetjes springen vrolijk in de wei, de bloemen gaan weer bloeien, enz, enz. Punt is, ik had nog een stuk pompoen in de koelkast liggen en die moest op. Ik ben dol op pompoen, alleen na mijn eerste ‘aanvaring’ met deze groente heeft het heel lang (lees meer dan 1 jaar) geduurd voordat ik het weer gekocht heb.. Wat een hel was die eerste keer. Ik had een ronde pompoen en die moest schoongemaakt worden en dat was echt dramatisch.. Met grof geschut (een of ander huge hakmes) en heel veel last van m’n schouder later is het me uiteindelijk gelukt. Je kan je voorstellen hoe blij ik was met de voorgesneden pompoenblokjes in de schappen van de appie. Tegenwoordig koop ik echter bijna altijd een flespompoen.. Deze zijn veeeel makkelijker schoon te maken!

Anyways, terug naar het recept. Toen ik dit recept zag moest ik het proberen; lente of niet.

Voor 4 personen

Ingrediënten:

  • 300 g couscous
  • 300 ml groentebouillon
  • 600 g pompoen
  • 2 venkelknollen
  • 70 g gedroogde cranberries
  • 50 g pittenmix
  • 125 g feta
  • 1 tl gedroogde peterselie
  • 1 el olijfolie om in te bakken
  • 2 el olijfolie extra vierge
  • 3 tl citroensap
  • Peper naar smaak

Bereiding:

Bereid de couscous volgens de aanwijzingen op de verpakking met de bouillon. Snijd de pompoen in kleine blokjes (+- 1,5 cm) en de venkel in dunne plakjes (snijdt de venkelknol eerst in kwarten en verwijder de harde kern). 

Verhit de olijfolie in een grote koekenpan en bak de venkel en pompoen in +- 10 min gaar en breng op smaak met peper.

Meng de couscous, de groenten, de cranberries, pittenmix, peterselie en feta in een grote kom door elkaar. Besprenkel met de extra vierge olijfolie en het citroensap en hussel nogmaals goed.

Bron: hellofresh

2 gedachtes over “Herfstsalade van couscous met pompoen en venkel.

  1. Klinkt goed! Pompoen kun je vaak met scjilen al in de oven doen, dan wordt de schil zacht… Hoe smaakte dit recept? Dat staat er niet bij ☺️

    Like

Geef een reactie

