Viva l’Espana: Madrid

Ik zal proberen tijdens deze post bij mijn blogonderwerp eten te blijven. Maar ik kan jullie niet garanderen dat ik niet af en toe zal afdwalen naar andere dingen.

Afgelopen week zijn wij een lang weekend naar Madrid geweest. Wat we daar gingen doen?! Beetje cultuur snuiven, beetje shoppen, van het lekkere weer genieten, maar bovenal eten. Als echte Spanjaarden hebben we van eetmoment naar eetmoment geleefd.

Zoals jullie ondertussen waarschijnlijk wel weten ben ik groot fan van de italiaanse keuken: simpele gerechten, waarbij ze met slechts een aantal verse ingrediëntende meest lekkere dinge op tafel toveren. Spaans, Italiaans… allemaal zuid Europees met veel knoflook en tomaat dus dat moet vast goedkomen! Spaans eten doe ik thuis namelijk niet zo vaak, behalve zo af en toe onbeperkt tapas eten. Ik was dus heel benieuwd naar de ‘echte’ Spaanse keuken.

Laten we bij het begin beginnen: het ontbijt. Ik denk dat ik hier nog bijna het meeste van heb genoten. Spanjaarden starten de dag met een ontbijtje naar mijn hart. Een zoetig broodje met koffie met melk (die koffie met melk hoeft voor mij dan weer niet perce, maar die zoete broodjes daarentegen…). De eerste ochtend hebben wij ontbijt gehaald in Mercado San Miguel, een moderne foodmarket met allerlei verschillende standjes met specialiteiten. Daar keek vanachter de vitrine van een bakker een groot ‘wentelteefjesachtig-broodding’ mij aan. Die moest ik hebben! En lekker dat het was. Uiteindelijk bleek het ook nog eens een echte Madrileense specialiteit te zijn: Torrijas de Madrid. Denk inderdaad aan wentelteefjes, maar dan met meer ei, suiker en overgoten met een zoete siroop! Wat verder ook nog typisch Madrileens/Spaans schijnt te zijn, zijn churros y chocolate. Ik ging met de gedachte naar Spanje dat ik dit absoluut moest eten, maar tot mijn schande moet ik bekennen dat dit er helaas bij ingeschoten is. Verder zijn er genoeg andere zoete broodjes/gebakjes bij elke bakker te krijgen. Maar ook voor degene die niet van zoet houden (zoals Merijn) is er genoeg keuze. Zo zijn we één ochtend bij 100 montaditos wezen ontbijten. Je hebt hier de keuze uit heeeeeeeel veel verschillende broodjes, die schrijf je op een briefje en dat briefje lever je in bij de kassa. De broodjes zijn vrij klein, dus bestel er in ieder geval meerdere (wij hadden er 2 pp) als je de honger een beetje wilt stillen. De broodjes variëren van simpel (ham, kaas) tot hartig (kip in barbequesaus) tot zoet (cookies and cream). Je kan je voorstellen wie deze laatste moest proberen: een klein chocoladebaguette met chocopasta en oreos en om het af te maken een flinke dot slagroom. Dat kan ik natuurlijk niet aan me voorbij laten gaan!

Voor zover het ontbijt. Na het ontbijt hielden we het meestal wel vol tot de lunch. En de lunch bestond meestal uit tapas. Iedereen kent ze wel de hapjes in het midden van de tafel die je lekkertand delen. Het weer was heerlijk in Madrid, dus de eerste middag hebben we heerlijk in het zonnetje genoten van verschillende hapjes (octopus, verschillende vleessoorten, viskroketjes, etc). De tweede middag waren we bij het stadion van Real Madrid wezen kijken (Estadio Santiago Bernabéu) en hebben we in het real madrid café gegeten. Super leuk: je zit aan een tafeltje voor grote glazen ramen waardoor je zo het stadion in kijkt! Het eten was een beetje Amerikaanse stijl tapas (nacho’s, onionrings, mozzarellasticks, chickenwings, etc). Leuk om zo toch nog wat van het stadion/de voetbalclub mee te krijgen ondanks dat er geen wedstrijd was.

Even een klein sprongetje opzij nu ik het toch over Real Madrid heb: er was dit weekend helaas geen voetbalwedstrijd vanwege interlandweekend, maar we hebben wel een basketbalwedstrijd van de koninklijke kunnen meepakken. Super leuk, aangezien ik nog nooit bij een ‘echte’ grote basketbalwedstrijd geweest was (ZZLeiden tel ik niet mee, want dat valt echt totaal in het niet bij dit)!

Maar nu weer terug naar het eten. Aangezien Spanjaarden pas laat (na 21.00 uur) gaan avondeten is het tussen de lunch en het diner in tijd voor een hapje en een drankje. Overal waar je gaat zitten voor een drankje krijg je minimaal een schaaltje chips om de kleine trek te stillen. Maar natuurlijk is er ook de mogelijkheid wat extra’s te bestellen. Na aankomst in het hotel zijn we neergestreken op een terras in het zonnetje en bestelde we iets voor ons onbekends, wat uiteindelijk voor mij misschien wel het lekkerste gerechtje van de vakantie was. Het was brood met olijfolie een soort tomatenprut er op. Het deed me denken aan brusetta maar dan de Spaanse versie. Zo simpel, maar zo ongelofelijk lekker! Later heb ik dit trouwens in nog veel meer zaakjes terug zien komen, zowel als ontbijt, lunch en snack!

‘S avonds om een uurtje of 9 a 10 was het dan eindelijk tijd voor avondeten. Ik moet eerlijk toegeven dat we een avondje gesmokkeld hebben kwa spaans eten. Toen we aankwamen bleek er namelijk een T.G.I. Friday’s pal naast ons hotel te zitten. En aangezien wij beiden gek zij van de Friday’s en omdat het alweer zo lang geleden was (hele goede smoes die we onszelf voorhielden) mocht het gewoon! Voor degene die niet bekend zijn met de Friday’s: ik denk dat hier zeer binnenkort een blog over zal volgen! De overige 2 avonden hebben we wel echt Spaans gegeten. De eerste avond hadden we een drie gangen menu. Echter zat ik na het voorgerecht, tapas met o.a. heerlijke zelfgemaakte seranoham kroketjes en tomaten met zeezout en olijfolie, al zo vol dat ik de rest niet meer op kon. Nou was dat voor het hoofdgerecht niet zo erg (droge zalm met droge witte rijst, bah!), maar ik moest zelfs mijn toetje afslaan en dat is iets wat niet vaak voorkomt! De laatste avond hadden we geleerd van de eerste avond en vonden we in een drukke winkelstraat een super leuk plekje buiten op het terras (ik had niet durven dromen dat het ’s avonds nog warm genoeg  zou zijn om in een dun vestje buiten te kunnen eten. We bestelde een vooropgesteld menu wat bestond uit een aantal tapas (aardappeltjes met ei en ham, aardappeltjes met vlees in een soort stroganoffsaus, seranokroketjes (ja daar zijn ze weer), dun gesneden seranoham en nog een soort paté met brood) een salade, twee drankjes en twee kopjes thee. En dat alles voor slechts een euro of 22. Ongelovelijk! De ‘costa of living’ is in Spanje voor mijn gevoel sowieso een stuk voordeliger dan bij ons in Nederland.

Al met al een geslaagde citytrip met veel lekker eten. Maar om nou te zeggen dat de Spaanse keuken mijn nieuwe favoriet is; nee, dat niet. Ik mis na die paar dagen toch echt mijn portie groenten en vezels (in de vorm van volkoren brood, o.i.d.) en al dat gefrituurde voedsel komt echt mijn neus uit! Leuk voor een paar dagen, en waarschijnlijk is het ook wel anders dan wanneer je daar echt woont, maar nu ben ik echt weer toe aan mijn eigen vetrouwde voedingspatroon!

Geef een reactie

