Spring is in the air: courgettetaart met geitenkaas en beenham

Na een lange stilte op mijn site (thnx to o.a. een heerlijke vakantie) is hier eindelijk weer een heerlijk receptje.

Zoals gezegd ben ik dus afgelopen dagen op vakantie geweest en heb ik heerlijk met mijn luie reet op het strand van Curacao vertoefd. HEER-LIJK! Zon, zee, strand en niet kouder dan 30 graden.. De perfecte combinatie als je het mij vraagt! Ik heb dan ook 10 dagen niks anders gedaan dan chillen op een ligbedje, boeken lezen, snorkelen en natuurlijk heerlijk eten. Want dat kan zeker op Curacao, dus wellicht dat daar ook nog een boogje over volgt.

Maargoed, na zo’n 1,5e week bruinbakken, stil liggen en vrijwel elke avond uit eten gaan was het bij thuiskomst weer tijd voor zelfgemaakt voedsel. Met de zomer nog in mijn bol en het zonnetje wat in Nederland ook heerlijk scheen (maar er helaas niet in slaagde om het ook maar in de richting van een aangenaam temperatuurtje te krijgen buiten) had ik zin in een fris lentegerecht.

Na wat zoeken in opgeslagen recepten kwam ik een heerlijke quiche van de appie tegen.. Enige minpuntje: heel veel courgette. En dat is voor mij absoluut geen probleem, maar Merijn wordt daar niet zo blij van. Gelukkig zit de courgette er bovenop, dus als hij het echt niet lekker vindt kan het er nog af.

Voor 4 personen:

Ingrediënten:

2 eieren

250 g creme fraiche light

200 g geitenkaas naturel 55+

500 g doperwten (diepvries)

Filodeeg (aantal vellen afhankelijk van je bakvorm)

Olijfolie

Citroen

Gedroogde of verse dille

2 courgettes

200 g flinterdunne beenham

Bereiding:

Laat de vellen filodeeg en de doperwten buiten de koelkast ontdooien en verwarm de oven voor op 200 graden.

Klop ondertussen de eieren met de creme fraiche en de geitenkaas tot een romig mengsel. Roer hier de ontdooide doperwten doorheen.

Vet de bakvorm in met wat olijfolie en vorm de korst van de hartige taart van de vellen filodeeg. Doe dit door vel voor vel in de bakvorm te leggen en elk vel licht in te vetten met wat olijfolie (dit gaat het beste met een bakkwast). Herhaal dit tot je zo’n 4 a 5 lagen hebt.

Verdeel het ei-doperwtenmengsel over de bodem, plaats in de oven en bak in zo’n 30 min tot hij gaar is.

Ondertussen kan je de courgette klaarmaken. Rasp de schil van een citroen en meng dit met de dille (naar smaak), peper, zout en 2 el olijfolie. Van de courgette schaaf je dunne linten met behulp van de kaasschaaf. Meng de courgettelinten met de citroen-dille-olijfolie.

Neem de taart uit de oven en verdeel de courgettelinten er losjes over. Daarna kan je de ham als een soort roosjes tussen de courgettelinten plaatsen. Plaats de taart terug in de oven en bak vervolgens nog zo’n 10 minuten.

Heerlijk met een frisse salade!

Bron: ah.nl

Geef een reactie

