Foodfestivals

YES! Het is weer zover. Het is mei en dat betekend dat het festivalseizoen weer losgebarsten is. En nee dan bedoel ik niet banjeren door de modder, slapen in een bloedheet tentje en koude knakworstjes eten om vervolgens ook nog naar wat muziek te luisteren (ja jullie snappen het… Dit is niet echt mijn ding;)). Ik bedoel de foodfestivals die dit jaar werkelijk als paddenstoelen uit de grond schieten! Veel blijer dan met zo’n foodfestival kan je mij niet krijgen! Nou ja, een lekker zonnetje is wel echt de kers op de taart trouwens.

Normaal gesproken ben ik echt een verschrikkelijke beslisser wat betreft het maken van een keuze voor een bepaald gerecht in een restaurant. Ik ben altijd bang om uiteindelijk toch niet het meest lekkere gerecht te kiezen en neem mijn beslissing dan ook pas vaak op het moment dat de bediening al voor mij staat en vraagt wat het zal zijn vandaag. Mijn tafelgenoten zijn dan ook altijd de pineut, want ik wil altijd van alles een hapje proeven.

Wat voor mij betreft dan ook het beste werkt is ergens gaan eten waar ik allerlei kleine gerechtjes kan bestellen en dus van alles en nog wat kan proeven (lees tapas, sushi, een Indische rijsttafel, etc).. En natuurlijk, niet te vergeten, de foodfestivals (om even bij het onderwerp van deze blogpost te blijven). Want nergens anders vind je zo veel verschillende keukens bij elkaar als op de terreinen met al die coole foodtrucks!

Vanaf woensdag is (wat mij betreft) de moeder des foodfestivals, ‘De Rollende Keukens’ gestart op het westergasterrein in Amsterdam. En daar moesten we natuurlijk bij zijn. Dit festival lijkt elk jaar groter, en helaas, ook drukker te worden. We hadden daarom besloten om op tijd richting Amsterdam te vertrekken zodat we de grote drukte voor zouden zijn en tijdens de lunch onze buikjes vol konden eten.

Ik kan je vertellen, dat is zeker gelukt. Toen we aankwamen waren de meeste stands nog aan het voorbereiden/opstarten dus hadden wij de tijd om even rustig een rondje te lopen om te kijken wat er allemaal te halen was en alvast een kleine voorselectie te maken. En tegelijkertijd even kijken naar al die coole foodtrucks. Ik vind het zo vet om te zien hoe al die wagens zijn omgebouwd tot rijdende restaurants!

13.00 uur was het tijd om rustig op te starten met een spaans tapasplankje to share. Heerlijk Spaanse vleeswaren, kaas, olijven, enz. Natuurlijk vergezeld van een heerlijk glas Sangria. Toen was het voor de mannen tijd voor VLEES! En dan natuurlijk wel van ‘smokey goodness’. Op de weg daar naartoe maakte we nog wel even een leuke tussenstop bij de stand van Julius Jaspers om een bbq-boek (met handtekening) voor mijn vader te scoren en de mannen even over bbq-en op de big green egg te kunnen praten.

Maargoed, terug naar Smokey Goodness. Een super stoere truck die zich richt op de ultieme bbq beleving. Merijn had hier vorig jaar het ultieme vleesgerecht op: best of pork (spareribs, Pulles pork en buikspek, geserveerd met een heerlijke maaissalde, zuurdesembrood en de ultieme bbq-saus). Dat moest dit jaar natuurlijk weer opnieuw getest worden. Ik ben geen gigantische vleeseter, maar dit is echt GOE-HOE-D!

Terwijl de mannen van vlees aan het genieten waren gingen de vrouwen voor een van mijn nieuwe verslavingen.. Een licht en gezond gerechtje.. Een springroll van Vietnamama.. Maar man wat was dat een tegenvaller. Het recept van gewoonwateenstudentjesavondseet en die ook op mijn blog staat is echt veeeeel lekkerder!

Door naar goed gerechtje dus nu! Of nog beter, een lekker drankje. Vorig jaar dronken wij voor het eerst een glaasje rabarberchello (you get it.. limoncello maar dan met rabarbersmaak) en dat was goed bevallen. Dis dat moesten we dit jaar natuurlijk even herhalen.

Daarna echt tijd voor een lekker hapje. Ik had nog nooit dim Sum gegeten. Dus bestelde wij een mix van 5 soorten, zodat we van alles konden proeven. En ik was blij, want man wat was dit lekker! En nog ruimte genoeg voor andere lekkere hapjes (het voordeel van alles delen).

Toen zag ik iets vanuit mijn ooghoek waar ik niet aan voorbij kon gaan. Eton Mess. En toen m’n moeder vertelde dit goddelijke gerecht niet te kennen moest dit natuurlijk zeker gehaald worden. En wat was hij lekker. En wat was het een gigantische portie.. My oh my, heerlijke luchtige en knapperige merengue met slagroom en verse aardbeien. En in deze versie opgepompt met rode wijn siroop en een frambozen kletskop. MJAM!

Door naar het volgende… Terwijl Merijn een gefrituurde pizza at (wat niet echt onwijs geslaagd was) was ik al de hele tijd op zoek naar ‘Bulls and dogs’ voor een heerlijke luxurious dog. En net toen ik de hoop wilde opgeven zag ik ze staan. Ik had deze heerlijke hotdog met hazelnoten, champignons en truffelmayonaise op een heerlijk pretzelbroodje al eerder op bij een bezoekje aan de Foodhallen in Amsterdam en vond dat het tijd was voor herhaling. En hij stelde wederom niet teleur.

Daarna was er voor mij nog een heel klein plekje vrij voor een toetje terwijl de mannen nogmaals (heel verrassend) voor vlees van de bbq gingen. Ik nam nog een heerlijke aardbeien-rabarberkoek van een standje in het doorloopje tussen de twee velden en ben toen voldaan naar huis gegaan.

Enige kleine nadeeltje van de rollende keukens vind ik de gigantische drukte. Toen wij tegen een uur of 4 weer weggingen was het echt al heel druk en moest je lang in de rij staan en ging bij sommige stands de kwaliteit van het voedsel wat naar beneden. Als je nog wil gaan zou ik je dus aanraden op tijd te gaan.

Voor mij een mooie start van het foodfestival-seizoen.. Many will follow. Te beginnen met Rrrollend Leiden eind mei op het  pieterkerksplein. Komen jullie ook?!

P.s. Geen foto’s deze keer.. Ik was zo druk met eten dat het al weg was voordat ik besefte dat ik nog foto’s had willen maken! OEPS!

Geef een reactie

