Nacho madness

Waar ik het doordeweeks erg belangrijk vind om gezond te eten, is het 1 dag in het weekend gewoon tijd voor heerlijk genieten zonder daar verder al te veel bij na te denken.. Moet kunnen toch?! Vaak ben ik echter een moeilijke beslisser op dit soort momenten. ‘Waar heb ik trek in?’ is de vraag die ik mezelf dan vaak stel en waar vrijwel nooit een echt antwoord op komt.. Want het komt bij mij echt maar zelden voor dat ik heel erg verlang naar 1 bepaald gerecht en/of ingrediënt. Meestal heb ik gewoon trek in alles wat niet zou misstaan op een guilty-pleasure lijstje.

Op dit soort momenten roep ik de hulp van Merijn in. Hij noemt een heel lijstje met gerechten op, waarvan ik driekwart direct weer afschiet (ik weet heel goed waar ik GEEN trek in heb;)). De overgebleven gerechtjes blijven door mijn hoofd spoken net zo lang tot ik echt moet beslissen omdat etenstijd nu wel erg in de buurt komt.

Afgelopen weekend was het weer zo ver en kwam er een bekend rijtje uit Merijn zijn mond: zelfgemaakte pizza, wraps, chickenwings, of nee die nacho’s met die lekkere salade er bij! Dat laatste vond ik wel een goed idee: borrelfood als hoofdgerecht, I like! Maar hoe maakte ik dat ookal weer. En wat had ik vorige keer in godsnaam allemaal in die salade gegooid?

Dit is precies de reden dat ik deze blog gestart ben. Zodat ik het zelf kan terugzoeken en met jullie kan delen natuurlijk!

Voor 3 personen (wij kregen het met z’n tweeën echt niet op)

Het gerecht voor de mangosalade volgt in een volgende blogpost!

Ingrediënten:

200 g mager rundergehakt

1 kleine ui

1 teentje knoflook

1 el tomatenpuree

0,5 rode paprika

75 g mais

2 tl cayun kruiden

1 zak (150 g) tortilla chips naturel

Cheddar tophat 48+ naar smaak (ik gebruikte +- 100 g)

1 el olijfolie

1 trostomaat

Handje ijsbergsla

Bereiding:

Verhit de olie in een koekenpan en rul hierin het gehakt. Ondertussen snipper je de ui, pers je de knoflook uit met een knoflookpers en snijd je de paprika in kleine blokjes. Verwarm ondertussen de grill van je oven.

Voeg eerst de ui toe aan het gehakt en laat meebakken tot hij glazig is. Vervolgens kan je de knoflook en paprika kort mee laten bakken (niet te lang, want dan wordt de knoflook bitter en een beetje knapperigheid van de paprika is juist lekker in dit gerecht).

Voeg vervolgens de cayunkruiden en de tomatenpuree toe en bak totdat deze ontzuurt is. Voeg dan als laatste de mais toe en laat kort meewarmen.

Vet een ovenschaal in en leg de chips hier in. Verdeel het gehaktmengsel over/tussen de chips en rasp als laatste de cheddar over de ovenschotel. Plaats de nachoschotel onder de grill en laat hier onder staan totdat de kaas mooi bruin begint te kleuren. (Tip: houd goed in de gaten en zorg dat je maaltje niet verbrand!)

Terwijl de nachoschotel in de oven staat, ontdoe je de tomaat van de zaadlijsten en snijd hem heel klein. Ook de ijsbergsla snijd je in kleine reepjes. Wanneer de ovenschotel uit de oven komt verdeel je er de tomaat en ijsbergsla over.

Serveer met zelfgemaakte guacamole en een heerlijke frisse salade.

Een gedachte over “Nacho madness

  1. Pingback: Zomer op je bord: mangosalade | Eten met Eva

Geef een reactie

