Sportvoedsel: proteïne pannenkoekjes

Sporten en eten… Dat is voor mij altijd een dilemma. Ik wil goed eten, maar merk het ook direct als de maaltijd te zwaar of te licht was. Het is mij al zo vaak gebeurd dat ik nog misselijk (oeps, iets te veel gegeten) of juist met spaghettibenen (maaltijd was toch niet voedzaam genoeg) op het basketbalveld stond. En man dat is irritant zeg!

Maar wat moet ik dan eten voor een wedstrijd? Er is een heleboel informatie te vinden op internet, maar die is vaak heel wisselend. Ik heb me hier dan ook niet echt in verdiept, maar vertrouw vooral op mijn eigen ervaring. Als ik zo rondkijk op internet zijn eiwitten namelijk vooral goed voor na het sporten (spierherstel).. Maar ik moet zeggen, ik kan er een aardig wedstrijdje op volhouden!
Bijkomend voordeel: ik had nog wat zakjes proteïne poeder over in smaken waar ik absoluut geen shake van wilde drinken (ik gruwel van koude chocolade dranken.. Is dat raar?) en die kon ik nu mooi in dit (warme) gerecht gebruiken.

Voor 2 porties (+- 6 pannenkoekjes)

Ingrediënten:

1 rijpe banaan (des te rijper, des te beter (= zoeter)

3 eieren (waarvan je er van 1 zowel het eigeel als eiwit gebruikt en van de overige 2 alleen het eiwit)

50 g magere kwark

2 el havermout

50 g meel (ik gebruik meestal volkoren of boekweit)

1 zakje/scoop eiwitpoeder (28 g) – smaak naar keuze

1,5 tl bakpoeder

Melk of water naar behoeve


Bereiding:

Mix alle ingrediënten met een staafmixer of in de blender goed door elkaar. Voeg net zo veel melk of water toe totdat je beslag de juiste dikte heeft (american pancake beslag is iets dikker dan yoghurt!).

Verhit wat kokosolie in een pannetje en giet een beetje beslag in de pan zodat je een pannenkoekjes ter grootte van een klein schoteltje krijgt. Afhankelijk van de grootte van je pan kan je meerder pannenkoekjes tegelijk bakken. Je kan de pannenkoekjes omdraaien als de bovenkant bijna gestold is en er ‘gaatjes’ van lunchtbelletjes in verschijnen.

Het leuke van de toevoeging van het eiwitpoeder is dat dit in verschillende smaken te verkrijgen is en je dus eindeloos kan variëren met smaken en je toppings hier op af kan stemmen. Zo heb ik al eens de variatie banenpannenkoekjes (banen eiwitpoeder) met nutella en kokosrasp gemaakt. Maar ook de combinatie chocolade pannenkoekjes met verse aardbeien was overheerlijk..

Dus mix, match and enjoy!


Bron: fannetiek

Geef een reactie

