Gezond tussendoortje: havermout-frambozenkoekjes

Ik heb een licht haat-liefde verhouding met gezonde baksels.. Meestal vind ik ze wel oké, maar eigenlijk horen koekjes gewoon naar ei, boter, suiker en bloem te smaken! Maargoed, als we dat elke dag tot ons nemen zijn we morgen moddervet. Dus de echt lekkere baksels bewaren we voor speciale momenten (of af en toe tussendoor, gewoon omdat het kan).

Wanneer ik doordeweeks aan het werk ben wil ik tijdens de koffiepauze wel kunnen genieten van een verantwoord tussendoortje. En ik ben een beetje panisch voor alle koeken en repen die in de supermarkt te koop zijn. Want waar veel dingen beweren ‘gezond’ te zijn, zitten ze vaak boordevol (verborgen) vetten en suikers.

Vandaar dat ik vaak in het weekend een klein voorraadje van gezonde tussendoortjes maak en deze, waar mogelijk, invries zodat ik precies weet wat ik tijdens de pauze in mijn mond stop.

Voor 15 koekjes

Ingrediënten: 

70 g frambozen

100 g havermout

95 g boekweitmeel

1,5 tl bakpoeder

0,5 tl kaneel

Snufje zout

2 el kokosolie

1 ei

1 tl vanille extract

170 g honing

15 g raw cacao nibs

20 g kokosrasp

Bereiding:

Maal je havermout iets fijner door het in de keukenmachine, blender of met je staafmixer 5-8 keer te pulseren. Het moet niet zo fijn als meel worden!

Mix in een kom alle droge ingrediënten: de havermout, het meel, bakpoeder, kaneel en het zout.

In een andere kom meng je de natte ingrediënten: kokosolie (gesmolten), het ei, vanille extract en de honing. Meng goed totdat de honing volledig is opgenomen.

Mix de natte met de droge ingrediënten tot een kleverige massa. Snijd de frambozen klein en meng ze samen met de cacao nibs en de kokosrasp door het beslag.

Laat het deeg afgedekt met plasticfolie minaal 30 minuten opstijven in de koelkast.

Verwarm in de tussentijd de oven voor op 170 graden.

Verdeel het deeg in 15 hoopjes op een met bakpapier beklede bakplaat met voldoende tussenruimte (anders heb je na het bakken 1 gigantisch koekje). En bak ze in 13-15 min goudbruin.

Laat ze afkoelen op de bakplaat (nagaren voor +- 15) en daarna op een rooster.

 Bron: amyshealthybaking

Geef een reactie

