Zomers tussendoortje: mango squares

Het is maandagavond en ik zit het internet af te struinen naar een lekker en gezond tussendoortje. Morgen is het namelijk dinsdag en dinsdag is bakdag, want dan ben ik vrij. Meestal probeer ik dan een gezond tussendoortje te maken zodat ik de rest van de week tijdens de koffiepauze op werk verantwoord van iets lekkers kan genieten.

Ik werd dan ook erg blij toen ik dit zonnige hapje voorbij zag komen en ik ook nog eens een heerlijk rijpe mango in de fruitschaal had liggen. De keuze was snel gemaakt en met wat kleine aanpassingen bleken de mangosquares hier thuis een groot succes. Verwacht geen mega zoet hapje, maar voor mij is dat prima. Ze zijn heerlijk!


Voor 12 mangobites:

Ingrediënten:

Voor de bodem:

10 dadels (ik gebruikte gedroogde, als je verse gebruikt kan je denk ik met 6 af)

30 g havermout

40 g raw cacao nibs

Mespuntje zout
Voor de notenlaag:

150 g ongebrande, ongezouten cashewnoten

30 g honing

30 g kokosolie
Voor de mangolaag:

350 g mango

50 g kokosrasp

2 blaadjes gelatine

Bereiding:

Bekleed een brownievorm met bakpapier, en wel de cashewnoten en dadels (los van elkaar) in heet water.

Knijp de dadels een beetje uit, smelt de kokosolie en meng met alle ingrediënten voor de bodem in een foodproccessor. Verdeel over de bakvorm en druk goed aan (dit gaat het beste met een de bolle kant van een natgemaakte lepel).

Hierna kan je beginnen aan de notenlaag, dit lijkt op een soort spijs. Giet de noten af en meng met de kokosolie en honing tot een gladde massa en verdeel over de bodem.

Voor de laatste laag pureer je de mango met de staafmixer en roer je de kokosrasp er doorheen. Doe de gelatine met aanhangend water in een pannetje en verwarm totdat de gelatine gesmolten is. Meng de gelatine met de mango-kokospuree en verdeel als bovenste laag in hetbakblik.

Zet het bakblik eerst 1,5 uur in de koelkast en daarna evenlang in de vriezer. Dan zijn de mangobites goed opgestijfd en kan je ze in stukjes snijden.

Ik heb ze daarna per stuk in folie ingepakt en bewaar ze in de vriezer. ‘S avonds gaan ze uit de vriezer in de koelkast (in mijn lunchbox) en zijn ze rond koffietijd precies goed!


Bron: eefsfood

Geef een reactie

