De ultieme burger: californian chicken burger

Hard werken hoort beloond te worden met lekker eten.. Ja zo werkt dat bij mij! Je kan me met niets meer verblijden en/of belonen dan met een heerlijke maaltijd. En dat is op zo’n moment meestal iets heel specifieks.. 1 bepaalde smaak waar ik echt naar kan hunkeren..

Een aantal weken geleden, nadat ik de hele dag keihard had zitten zwoegen achter de computer voor de plus-audit op werk vond ik dat ik wel een lekker maaltje verdient had… En ik had trek, trek in avocado en hamburgers.. Oja, en niet te vergeten sweet potato fries..

Het recept van dat laatste gaan jullie ooit nog van mij krijgen, maar nu zeker nog niet. Zoete aardappelfrieten zijn echt mijn food enemy.. Ik vind ze zooooo lekker, maar ze mislukken ALTIJD! De smaak gaat prima, maar het blijft altijd een extreem slappe hap.. Dus iemand met DE oplossing voor HET recept voor krokante zoete aardappelfrietjes, meld je!

Maar om even terug te komen bij de burger… F*cking perfect. Ik houd van de combinatie van een knapperig broodje, een sappige burger, smeltende kaas, frisse komkommer en de romige avocado. Deze ga ik absoluut vaker maken.

Voor 4 burgers:

Ingrediënten: 

600 g kipgehakt

1 ei

1 tl worcestershire saus

1 el peterselie

1 el olijfolie

90 g panko paneermeel

Zout en peper

4 plakjes cheddarkaas

2 tomaten

1 avocado

40 g alfalfa

4 bruine bolletjes

4 el heksenkaas met zongedroogde tomaat

3/4 komkommer

2 bosuitjes

2 el creme fraiche

0,5 el dijon mosterd

1 tl azijn

1 tl honing

Bereiding:

Voor de hamburgers:

Meng het gehakt, het ei, de peterselie, de worcestershire saus, de olie de peper en het zout en voeg hier beetje bij beetje het broodkruim aan toe. Net zo lang tot het mengsel niet meer heel plakkerig, maar zeker ook niet te droog is. Verdeel het mengsel in vier gelijke porties en vorm er burgers van. Plaats de burgers, met bakpapier ertussen in de koelkast om ze een beetje te laten opstijven.

Ondertussen kan je de komkommersalade maken.

Voor de komkommersalade:

Ontdoe de komkommers van de zaadlijsten en snijd in smalle reepjes. Meng in een kommetje de bosuitjes (fijngesneden) met de creme fraiche, mosterd, azijn, honing en peper en zout. Voeg de komkommers hier aan toe en laat de smaken even intrekken.

Ga verder met het klaarmaken van de hamburgers.

Snijdt de bolletjes open en leg ze met de snijkant op de grill om ze te toasten en bak de burgers daarna in een grillpan gaar (zo’n 4 min per kant). Snijd ondertussen de avocado en tomaat in plakken.

Beleg de broodjes eerst met een el heksenkaas, daarna met de burger en kaas. Verdeel vervolgens de toppings (komkommersalade, avocado, tomaat en alfalfa) over de burgers en klaar is Kees!

Geef een reactie

