Zoete aardappelsalade met makreel

Salades zijn altijd goed. Zeker nu de dagen langer zijn en de temperaturen hoger neemt de behoefte aan salades als avondmaaltijd toe. Zoete aardappel is wat mij betreft ook altijd goed. Als het als frietjes nog niet wil lukken, dan maar op een andere manier. Ik houd van de zachte zoete smaak en helemaal als ze van buiten lekker knapperig gebakken zijn.

Toen ik het volgende recept op de website van ohmyfoodness voorbij zag komen ging hij ook gelijk op mijn to-make-list. Ik heb hem sindsdien al vaker gemaakt en er is goed mee te variëren.

Zelf ben ik niet zo’n liefhebber van gerookte vis (behalve zalm), maar Merijn is een liefhebber van forel, makreel, ed. Dit heb ik de eerste keer dan ook gemaakt, maar ik kan je vertellen, ook met gerookte kip is hij ook erg lekker!

Voor 2 personen

Ingrediënten:
2 grote zoete aardappels
200 g ijsbergsla
1 avocado
125 g magere spekreepjes
2 eieren
1 el mayonaise
1 el yoghurt
1 tl dille
peper en zout
+- 125 g gerookte makreel (of forel of gerookte kipfilet)

Bereiding:
Snijdt de zoete aardappels in kleine blokjes (1×1 cm).
Bak de spekblokjes in een droge koekenpan knapperig en haal uit de pan en laat uitlekken op keukenpapier. Draai vervolgens het vuur laag en bak de zoete aardappel in +- 20 min zacht (als de pan te droog wordt, voeg dan wat olijfolie toe).
Kook de eieren tot ze hardgekookt zijn.
Snijdt de avocado in en eieren in blokjes en meng met de ijsbergsla in een schaal.
Voeg de nog warme aardappelblokjes samen met de spekjes aan de sla toe.
Voor de dressing meng je de mayonaise, yoghurt en fijngesneden dille samen en breng hem op smaak met zout en peper.
Schep de salade met de dressing om en verdeel vervolgens ook de gerookte makreel over de salade.

zoete aardappelsalade

bron: ohmyfoodness

Geef een reactie

