Griekse maaltijdsalade met gevulde kip

Als er een land de laatste tijd veel in het nieuws is, is het wel Griekenland. Maar als ik aan Griekenland denk, denk ik niet meteen aan geldproblemen (oke, nu wel een beetje). Ik denk aan eten (the mind of a foodie, tjsa wat doe je er aan)….

Vroeger, toen ik nog op de middelbare school zat, ging ik geregeld met vriendinnen uit eten bij een Grieks restaurant in Leiden. Lekker vlees eten met veeeeeeel tzaziki en uzo drinken. Tegenwoordig zal je mij echter niet meer zo snel bij een Griek vinden. Ik merk dat mijn smaak veranderd is: het vlees wat ze bij een gemiddelde Griek serveren maak jij mij gewoon niet zo blij mee. Sowieso is alleen vlees met frietjes is niet mijn favoriete voedsel, tenzij je het natuurlijk hebt over een goed stukje vlees van de barbecue (met dank aan papa (de beste barbecue-chef die er is)). Daarnaast ben ik twee keer flink ziek geworden nadat ik uiteten ben geweest bij een Griek dus sindsdien ben ik er helemaal klaar mee!

Maargoed, Grieks is natuurlijk niet alleen maar vlees. Met goede tzatziki kan je mij nog steeds heeeeel blij maken! Maar waar je mij vooral blij mee kan maken is een Griekse salade: feta, tomaten, komkommer, olijven.. Heerlijk!
Vandaar dus ook dit recept voor een Griekse maaltijdsalade met een gevulde kipfilet.
De salade is heerlijk fris, en de kip heerlijk gevuld met zongedroogde tomaatjes en feta.

Voor 2 personen:

Ingrediënten:
voor de gevulde kipfilet:
2 kipfilets
50 g feta
40 g zongedroogde tomaatjes
1 el Griekse kruiden (peterselie werkt ook prima)
zout en peper
2 el pesto
olijfolie

voor de maaltijdsalade:
150 g orzo (of rizo pasta zoals ik heb gebruikt)
50 g spinazie
150 g cherry tomaatjes
0,5 komkommer
40 g groene olijven
1 zoete puntpaprika
80 g feta

voor de dressing:
50 ml olijfolie extra vierge
sap van een halve citroen
Griekse kruiden (oregano werkt ook heel goed), peper, zout, knoflook, suiker of honing naar smaak

Bereiding:
Snijd de kipfilet in, niet volledig tot de zij- en achterkant, zodat je als het ware een zakje vormt in je kipfilet. Meng met je staafmixer of keukenmachine de feta, zongedroogde tomaten en de kruiden tot een kruimig mengsel.
Zet een pan op middelhoog tot laag vuur en verhit een el olie.
Vul de kipfilets met het mengsel en maak ze dicht d.m.v. een sateprikker. Smeer de kipfilet in met 1 tl pesto en leg ze in de pan.
Laat de kipfilet op laag vuur in 20 tot 30 min gaar bakken (afhankelijk van de dikte van de kipfilet) en keer regelmatig.

Als de kip in de pan zit kan je de rest van de salade maken.
Begin met het koken van de orzo/rizo volgens de gebruiksaanwijzing. Terwijl dit aan het koken is kan je de andere ingrediënten fijnsnijden.
Snijd de cherrytomaatjes in vieren, ontdoe de komkommer van zijn zaadlijsten en snijd in kleine blokjes, snijd de paprika en olijven fijn en ook de spinazie mag in grove stukken gesneden worden.
Als je niet van rauwe paprika houdt, bak de paprika stukjes dan even kort aan in wat olijfolie met een half teentje knoflook.
Zodra de rizo/orzo gaar is giet je hem af en doe je hem meteen in een schaal. Voeg direct de spinazie toe (doordat de rijst/pasta nog warm is zal de spinazie nog wat slinken) en daarna kan je ook de tomaten, komkommer en olijven toevoegen.
Verkruimel de feta over de salade en mix alles goed door elkaar.
Voor de dressing meng je alle ingrediënten in een jampotje en schudt deze flink door elkaar (hoeveelheden zijn heel erg afhankelijk van smaak, dus voeg steeds een beetje toe en kijk vooral wat jij lekker vindt!).
Verdeel over de salade en serveer met een gevulde kipfilet.

griekse maaltijdsalade met gevulde kipfilet

Geef een reactie

