Healthy mexican food: zoete aardappel schotel.

Als ik zeg Mexicaanse keuken, zeg ik niet in eerste instantie een erg gezonde keuken. Dat komt denk ik vooral omdat ik dan direct de associatie maak met al die Amerikaanse tentjes (denk Taco Bell) waar de wraps, taco’s en enchillada’s vaak drijven in de vette saus en zijn ingepakt in een dik pak kaas.

Daarnaast is het ook zeker niet mijn favoriete keuken. Ik ben geen onwijze liefhebber van bonen (ze smaken zo meelig) en ik kom toch altijd weer op mijn oude vertrouwde recept voor wraps (met tomaten-gehaktsaus met paprika en mais) terug. Niks mis mee, maar erg afwisselend is het niet natuurlijk.

Maar soms bij het zien van een plaatje kan je toch zomaar opeens onwijze trek krijgen in iets wat normaal niet je voorkeur heeft. Terwijl ik een beetje zat rond te speuren op pinterest naar lekkere recepten kwam ik een plaatje tegen wat mij echter het water in de mond deed lopen. Het was een Mexicaanse ovenschotel met zoete aardappels. En laat ik zoete aardappels nou eens heel erg lekker vinden. Zeker in combinatie met wat romige avocado en zure crème fraîche…. Maarja, wat is nou niet lekker met avocado en crème fraîche!

Ik gaf er mijn eigen draai aan en wat volgde was een heerlijke vullende ovenschotel met eigenlijk alleen maar gezonde ingrediënten (op de kaas en crème fraîche na, maar die kan je ook heel goed weglaten voor een ultra skinny versie van dit recept!)

Voor 4 personen

Ingrediënten:
300 g kipgehakt
450 g zoete aardappel
1 ui
2 puntpaprika’s
2 teentjes knoflook
125 g rode kidneybonen
285 g mais
400 g. tomatenblokjes
1 el komijn
1 el tacokruiden
1 el kokosolie
100 g geraspte kaas
2 avocado’s
2 bosuitjes
4 el crème fraîche

Bereiding:

Verhit de kokosolie in een pan op het vuur en rul het kipgehakt.

Ondertussen schil en snijd je de zoete aardappel in blokjes van +- 1,5×1,5 cm. Deze voeg je als eerste samen met de helft van de komijn bij het kipgehakt. Laat dit 5 min bakken en roer af en toe door.

Ondertussen heb je de tijd om de ui te snipperen, de knoflook te persen en de puntpaprika’s in kleine blokjes te snijden.
Voeg bovenstaande toe aan je aardappelmengsel en laat nog zo’n 3 minuten meebakken onder af en toe doorroeren.

Als laatste voeg je de bonen, mais, tomatenblokjes en de kruiden (de rest van de komijn en de tacokruiden) toe. Roer door en zorg dat alles goed gemengd en doorgewarmd is.

Vet een ovenschaal in en verdeel het aardappelmengsel hier gelijkmatig in. Bestrooi met kaas en zet kort onder de grill tot het geheel heet en de kaas goudbruin is.

Terwijl de ovenschotel onder de grill staat kan je de avocado in blokjes snijden en de bosuitjes in dunne ringetjes.

Laat de ovenschotel iets afkoelen en serveer met de stukjes avocado, bosuitjes en een eetlepel crème fraîche.

mexicaanse ovenschotel zoete aardappel

Geef een reactie

