Zonnige nectarine salade

Dit recept is er eentje van een tijdje geleden. Ik at dit terwijl het zonnetje buiten nog heerlijk aan het schijnen was en de temperaturen vroegen om heerlijke lichte maaltijden. Dat lijkt nu heel ver weg en daarom vandaag, om nog even de zomer terug te halen, een heerlijk zonnig recept.

Zoals jullie ondertussen op de website wel hebben kunnen zien ben ik een groot voorstander van fruit in mijn salades. Ik weet ook dat er mensen zijn die hier absoluut niets van moeten hebben. You either love it, or you don’t. Ik behoor dus duidelijk tot de eerste groep. Die combinatie van zoet en zout is niet te beschrijven, zo spannend in je mond!

En hoe kan je beter een zonnige salade maken dan met mijn favoriete zomerfruit, de nectarine. Zoet, sappig, fris… HEERLIJK! En als je ze grillt worden ze alleen maar nog lekkerder doordat de fruitsuikers zich gaan karameliseren. In combinatie met de zoute ham en geitenkaas, een zuurtje van de balsamicoazijn en de vulling van quinoa is dit wat mij betreft echt de ultieme maaltijdsalade.

Voor 4 personen

Ingrediënten:
100 g quinoa
4 nectarines (of perziken)
12 plakjes parmaham
150 g rucola
280 g cherrytomaatjes
80 g pecannoten
200 g geitenkaas
olijfolie
balsamicosiroop

Bereiding:
Kook de quinoa volgens de aanwijzingen op de verpakking gaar en laat daarna afkoelen.
Snijd ondertussen de nectarines in 8 partjes, smeer licht in met wat olie en leg in de grillpan. Zodra er mooie donkere streepjes ontstaan kan je ze omdraaien (dit lukte bij mij niet, omdat ik ze in het panini-ijzer heb gegrild bij gebrek aan een grillpan).
Rooster de pecannoten kort in een droge koekenpan.
Maak de borden op door per bord 1/4 van de gekookte quinoa te mengen 1/4 van de rucola.
Verdeel de cherrytomaatjes, de nectarine partjes, plakjes parmaham, pecannoten en de geitenkaas hier overheen.

Maak het geheel af door er wat balsamicosiroop overheen te schenken.

nectarine salade

Geef een reactie

