Witte chocolade-kokos koekjes

Met kerst heb ik echt het allermooiste kookboek ooit gekregen: het boek nieuwe klassiekers van Donna Hay. Naast de ‘mouth-watering’ recepten die er in staan is het vooral een pracht van een boek om doorheen te bladeren. Die foto’s die erin staan zijn echt FAN-TAS-TISCH! Dit is echt zo’n boek dat je gewoon op je salontafel legt en waar iedereen al kwijlend naar kan kijken en in wil bladeren. Als je van dit boek niet enthousiast wordt om te koken dan weet ik het ook niet meer!

1 ding is zeker. Ik heb de komende verjaardagen, kerst, etc. altijd wat voor op mijn verlanglijstje.. (naast het feit dat het nieuwe huis bijna klaar is en ik daar natuurlijk ook nog 10000 dingen voor nodig heb, maar dat terzijde;)). Mijn kookboekenverzameling moet namelijk zeker uitgebreid worden met de andere boeken van Donna Hay.

Gelukkig bestaat er tegenwoordig zoiets als internet en kan ik ook daarop al een hoop recepten van Donna vinden. Toen ik het recept voor deze koekjes voorbij zag komen heb ik niet lang getwijfeld… Witte chocolade EN kokos… It doesn’t get any better!
Ik heb deze koekjes vervolgens per stuk ingevroren en ze zitten nu in een diepvrieszak in de vriezer. Dus als er bezoek komt is het een kwestie van de oven voorverwarmen en deze baby’s in zo’n 10 min goudbruin bakken. Zo heb je altijd heerlijke verse koeken!

Voor 18 koekjes

Ingrediënten:
125 g boter
220 g kristalsuiker
0,5 tl vanille extract
1 ei
150 g bloem
150 g zelfrijzend bakmeel
80 g geraspte kokos
100 g witte chocolade

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Snijdt de boter in kleine blokjes en klop met de suiker en vanille totdat het mengsel licht gekleurd en romig is.
Voeg het ei toe en klop totdat deze goed is opgenomen.
Voeg vervolgens de bloem, het zelfrijzend bakmeel en de geraspte kokos toe totdat er een zacht deeg ontstaat.
Snijdt de chocolade in brokken en meng deze door het koekdeeg.
Meng voor 1 koekje +- 2 el koekdeeg tot een plat rondje en plaats op een bakplaat bekleed met bakpapier. Houdt wat ruimte tussen de koekjes, want ze lopen nog wat uit.
Herhaal tot al het deeg op is.
Bak de koekjes +- 10 minuten. Je kan zien of ze klaar zijn door naar de bodem van de koekjes te kijken. Deze moet goudbruin zijn. Als je wacht tot de bovenkant goudbruin is is de kans groot dat je ze te lang bakt en ze te hard worden.
Laat eerst 5 min afkoelen op de bakplaat en plaats vervolgens op een rek.

Bron: donnahay

Geef een reactie

