Appelkruimeltaart met custardlaagje

November en december waren 2 hectische maanden. We moesten in recordtempo verhuizen voordat ik december onder het mes ging. Daarbovenop is december ook nog eens de maand waarin in jarig ben en dat betekend maar 1 ding: taart. Dus het weekend voordat ik geopereerd ging worden en mijn mooie verjaardagscadeau (een nieuwe kruisband) zou ontvangen heb ik me nog even uitgeleefd in de keuken.

Nou moet je niet denken dat ik me op enig ander moment, wat geen verjaardag is, laat tegenhouden om zoete baksels te maken. Absoluut niet! Maak van elke dag een feestje, met een lekker stukje taart (oké misschien is elke dag niet zo’n goed idee als je niet tonnetje rond wilt worden).

Maargoed, normaal gesproken ben ik al weken aan het bedenken wat ik allemaal voor lekkers zal bakken rond mijn verjaardag, want dit is wel de tijd om uit te pakken. Een taart voor de visite thuis (of 2, dan kunnen ze tenminste kiezen), een taart om te trakteren op de basketbal en natuurlijk een taart voor op werk.
Dat was dit jaar wel even anders. Door de verhuizing heb ik me hier van te voren totaal niet mee bezig gehouden en heb ik op het laatste moment besloten wat voor lekkers ik zou maken. Dit jaar bleef het bij 1 taart, want vanwege de kruisband en de aankomende operatie ligt de basketbal al een tijdje stil  en had ik wat vrije dagen opgenomen van mijn werk.

Eigenlijk had ik zin om een ouderwetse appeltaart te maken, maar uiteindelijk kon ik het toch niet laten om er een kleine twist aan te geven. Het werd een appelkruimeltaart met vanille custard. Warm was erg lekker, maar niet echt praktisch (lees alle custard liep er tussenuit) maar ook koud was hij heel lekker. De smaak van de taart deed me denken aan vroeger, als we in het weekend met mijn ouders gingen wandelen in het bos. Na het wandelen lekker koffie, thee of warme chocolademelk drinken en soms iets lekkers er bij.
En ik weet niet of ik het heel vaak op heb of dat het een eenmalig iets was, maar ik kan me nog zo goed herinneren dat ik daar in het bos een keer een warme punt appeltaart heb gegeten met heerlijke vanillesaus. Ik kan me alleen nog herinneren dat ik het heel lekker vond. Dus met deze jeugdherinnering in gedachte en gecombineerd met het willen maken van een appeltaart was deze creatie geboren.

Ingrediënten:
500 ml volle melk
4 eidooiers + 1 heel ei
merg van 1 vanillestokje
110 g kristalsuiker
150 g witte basterdsuiker
200 g koude roomboter
375 gram bloem
6 goudreinetten
1 zakje vanillesuiker
2 tl kaneel
1 citroen
75 gram geschaafde amandelen

Bereiding:
Voor de custard:
Breng de melk met het vanillemerg in een pannetje aan de kook. Klop ondertussen de suiker met de eierdooiers heel luchtig (het moet heel licht geel van kleur worden). Meng de bloem met het ei-suiker mengsel en voeg vervolgens onder constant roeren (anders krijg je roerei in je custard (bah!) beetje bij beetje de warme vanillemelk toe. Giet het geheel terug in de pan en laat het 5 tot 10 minuten rustig koken totdat het de dikte van vla heeft. Blijf gedurende dit hele proces goed roeren!
Giet het mengsel op een schaal of bord en dek af met vershoudfolie (zodat er geen velletje op komt) en laat afkoelen buiten de koelkast.

Voor de taart:
Meng 300 gram bloem met de witte basterdsuiker en de rasp van de citroenschil. Snijd 175 gram koude boter in blokjes en meng dit door het bloem-suiker mengsel totdat je hele fijne korreltjes hebt (dit kan m.b.v. een keukenmachine, met je handen of door met twee messen). Voeg vervolgens het ei toe en vorm een samenhangende deegbal. Duw de bal een beetje plat en pak de deegcirkel in met vershoudfolie en leg minimaal een half uur te rusten in de koelkast.
Ondertussen kan je de appels schillen en in blokjes snijden. Dit meng je met de kaneel, een beetje citroensap en het zakje vanillesuiker.

Voor het kruimeldeeg:
Meng 50 gram koude boter, 50 gram suiker en 50 gram bloem tot een kruimelig mengsel (dit kan weer m.b.v. een keukenmachine, je handen of twee messen) en voeg op het laatst de geschaafde amandelen toe en meng tot een grof kruimelig deegje.

Voor de volledige taart:
Vet een taartvorm in met boter en rol het deeg uit tot een grote lap waarmee je de vorm kan bekleden. Druk de randen voorzichtig aan en zorg dat het deeg overal ongeveer even dik is. Prik wat gaatjes in het deeg en giet hier de royale laag custard overheen.
Leg vervolgens het appelmengsel hier op en top af met de kruimellaag.

De taart moet 60 minuten bakken in een oven van 175 graden.

Bron: Uitpaulineskeuken

 

 


 

Geef een reactie

