Pasta met een Spaans tintje

Als ik moet kiezen tussen Spaans en Italiaans eten is de keuze voor mij toch wel vrij snel gemaakt. Van de Italiaanse keuken vindt ik namelijk vrijwel alles lekker en je kan er zo heerlijk mee variëren.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ook van de Spaanse keuken kan ik op zijn tijd echt wel genieten, maar over het algemeen genomen vind ik iets te veel van hetzelfde. Veel gefrituurd, veel worst, veel knoflook (zeg ik, die overal knoflook in gooit) en voor mij soms te overheersende smaken en zware maaltijden.

Maar wat nou als je deze twee keukens kan combineren een Italiaanse pasta met een spaans tintje. Zoals ik hierboven al duidelijk maakte ben ik niet zo’n fan van de spaanse worstjes, maar Merijn houdt wel van bijvoorbeeld chorizo. Dus ik maakte een pasta met twee verschillende Spaanse worstjes. En ik kan je vertellen, ook mij smaakte het goed!

Voor 4 personen:

Ingrediënten:
Verse spaanse worstjes (bij de AH verkopen ze Catalaanse worstjes)
75 g chorizo
3 kleine uien
500 g romatomaten
500 g kastanje champignons
1 rode paprika
2 tl gedroogde oregano
+- 280 g platte pasta (pappardelle of tagliatelle)
geraspte oude kaas
olijfolie

Bereiding:
Ontvel de tomaten (kruisje aan de onderkant snijden even in kokend water dompelen en vervolgens in koud water laten schrikken, dan kan je het velletje er zo afhalen) en snijd ze in 6 partjes.
Verhit wat olijfolie in een pan en ontdoe de verse worstjes ondertussen van hun velletje. Verkruimel het worstvlees boven de pan en bak kort aan totdat ze licht bruin kleuren. Voeg dan in kleine blokjes gesneden chorizo toe en bak ook kort mee.
Pel en snij de ui in ringen of smalle partjes dit gedurende zo’n 2 minuten op laag vuur meebakken met de worst.
Snijd ondertussen de champignons in kwartjes en de paprika in smalle reepjes en voeg dit ook toe aan het worst-ui mengsel.
Wanneer alles goed gebakken is voeg je de tomaten en oregano toe. Doe de deksel op de pan en laat het geheel zo’n 10 minuten stoven. Als de saus te waterig is laat je het daarna nog even zonder deksel op de pan stoven tot het de gewenste dikte bereikt heeft.
Kook ondertussen de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Serveer de pasta met de pastasaus en wat geraspte oude kaas.

 

Geef een reactie

