Gezonde balletjes van abrikoos, cashewnoten en gember

Een paar weken geleden kwam een van mijn collega’s op ziekenbezoek en nam een mand vol met allerlei leuke dingetjes mee van al mijn collega’s. Lekkere foam voor onder de douche, een wijntje om de pijn te verzachten, chocolade om goed voor mezelf te zorgen en een heel mooi kookboek.

Ik kreeg het nieuwe kookboek van Jamie Oliver: Jamie’s Superfood voor elke dag en daar was ik heeeeel blij mee. Dit boek had ik natuurlijk al stiekem bekeken in de winkel en stond op mijn kookboekenwishlist (ja die heb ik!). Er staan recepten in voor een happy healty leven.. En wie wil dat nou niet?!

Ik ga zeker nog vele recepten uit dit boek maken, maar het eerste moesten de makkelijke balletjes van abrikoos, cashewnoten en gember gemaakt worden. Ik had mezelf na een financiële meevaller en de pech van mijn knie en het voltooien van de mooie nieuwe keuken in ons prachtige huisje (ja ik zoek een excuus, merk je het…) namelijk een nieuw keukenapparaat cadeau gedaan wat ik al heeeeeeel lang wilde hebben. De Magimix Compact 3200XL. Soms moet je jezelf een beetje verwennen, toch?!
En laat dat apparaat nou eens heel geschikt zijn om dit soort gezonde tussendoortjes te maken!
Ik heb het recept wat aangepast naar mijn smaak, door wat minder sesamzaad en wat meer cashewnoten toe te voegen, daarnaast heb ik de buitenkant bedekt met kokosrasp i.p.v met notenkruim en heb ik de balletjes dubbel zo groot gemaakt.

Voor 24 balletjes

Ingrediënten:
220 g ongezouten cashewnoten
160 g gedroogde abrikozen
30 g sesamzaad
40 g gepofte quinoa
4 cm verse gember
3 el honing
3 eetlepels water
1 tl koekkruiden
Een handvol kokosrasp

Bereiding:
Rooster de cashewnoten en het sesamzaad in een droge koekenpan totdat ze goudbruin zijn en laat afkoelen op een bord.
Doe de cashewnoten, de gedroogde abrikozen, het sesamzaad, de gepofte quinoa en de gember (ik heb deze geraspt boven de kom van mijn keukenmachine) en de koekkruiden in de keukenmachine en laat draaien totdat het mengsel wat meer een geheel wordt.
Voeg dan door de invoerbuis eerst de honig toe terwijl de messen draaien en daarna lepel voor lepel het water totdat er een homogeen mengsel ontstaat (wacht steeds even na het toevoegen van een beetje water, je wilt niet dat je mengsel te nat wordt!).
Het is nodig om tussendoor af en toe de wand van de kom een paar keer schoon te schrapen.

Verdeel de kokosrasp over een bord en vorm met vochtige handen 24 balletjes van het abrikozenmengsel en rol deze door de kokos.

De ballen blijven twee weken goed in een luchtdichte trommel.

20160113_123408

Geef een reactie

