Uienquiche met gorgonzola

Toen ik eindelijk mijn mooie keukenmachine had, betekende dit natuurlijk ook een heleboel nieuwe bereidingswijzen en nieuwe recepten hiermee uitproberen.
Een van de dingen die ik graag wilde maken was het deeg van een hartige taart. Ik heb dit namelijk al verschillende keren geprobeerd te maken in mijn kitchenaid, maar deze is daar toch niet helemaal goed voor geschikt. Ik liep er telkens tegenaan de boter niet goed verdeeld werd waardoor het geen egaal deeg werd.

Afgelopen week was het tijd om uit te testen hoe dit simpele deegje uit de keukenmachine zou komen. Wel makkelijk hoor… alles in 1 kom, knop indrukken en draaien maar tot zich een deegbal vormt.

En mooi egaal dat het deegje was. Experiment geslaagd! Aangezien ik nog wat gorgonzola in huis had liggen besloot ik hier een quiche mee te maken. Gecombineerd met twee verschillende soorten ui een heerlijke combinatie!
Wel vind ik een quiche altijd een vrij heftig/zwaar gerecht door de room en kaas. Dus ik kies er meestal voor om een stukje quiche als avondmaaltijd te serveren met een flinke simpele groene salade.


Ingrediënten:
voor het korstdeeg:
200 g bloem
100 g koude boter
1 ei
1 tl zout
1 el ijskoud water
voor de quiche:
3 rode uien
3 uien
4 eieren
250 ml kookroom light
130 g gorgonzola
250 g magere spekblokjes
1 el paneermeel
2 tl Provençaalse kruidenmix

Bereiding:
Voor het korstdeeg:
Snijd de boter in kleine blokjes en doe samen met de bloem en het zout in de kom van de keukenmachine. Draai tot er een kruimelig mengsel ontstaat. Voeg dan terwijl je de machine laat draaien eerst het ei en daarna het water toe.
Kijk of zich een soepel deeg vormt. Wanneer het deeg te droog is kan je nog wat extra water toevoegen.
Haal het deeg uit de kom maak er een bal van en duw deze plat. Leg het deeg ingepakt in vershoudfolie minimaal een half uur te rusten in de koelkast.
Verwarm de oven voor op 180 graden en rol het deeg na het rusten uit en bekleed de quichevorm er mee. Prik met een vork gaatjes in de bodem, leg er een bakpapiertje in en vul met blindbakvulling. Bak de bodem zo’n 10 minuutjes blind voor in de voorverwarmde oven.
Voor de quiche:
Verhoog de oventemperatuur naar 200 graden.
Pel de uien en snijd in halve ringen. Verwarm ondertussen een pan en bak de spekblokjes tot ze licht beginnen te kleuren (als er veel vet vrij komt verwijder ik altijd een deel daarvan uit de pan). Voeg dan de uien toe en bak op middelhoog vuur in ca. 10 minuten tot de uien glazig zijn.
Meng ondertussen de eieren, slagroom en kruiden en verbrokkel de kaas hierboven.

Verwijder de blindbakvulling en strooi wat (niet te veel) paneermeel over de bodem. Dit zorgt ervoor dat je bodem niet alsnog zompig wordt.
Verdeel het ui-spek mengsel over de bodem en schenk het ei-room-kaas mengsel hier overheen.
Plaats de quiche in de oven en bak in 40 min gaar.

20160111_184019 (1)

 

Geef een reactie

