Boerenkool 2.0 (ovenschotel met zoete aardappel)

Ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is: zoete aardappel is the BOM! Ik vind het echt heerlijk, en zo veelzijdig! En dat terwijl ik van gewone aardappels echt niets moet hebben.
Deze heerlijke zoete knol zit boordevol voedingsstoffen en voedingsvezels wat natuurlijk onwijs goed voor je is. Maargoed, dat is leuk, ik eet iets niet alleen maar omdat het zogenaamd goed voor je is, het moet ook wel gewoon echt lekker zijn!

En dan nog zo’n super groente, boerenkool. Door de hele hype die hier omheen hangt werd ik altijd een beetje tegendraads. Tegenwoordig stoppen alle gezondheidsfanaten OVERAL boerenkool in. In je smoothie als chips.. ik weet het niet, mij hebben ze nog niet overtuigd. Zo’n groene smoothie is geloof ik toch niet helemaal aan mij besteed.

Boerenkool staat hier dan ook zelden op tafel, maar ik dacht laat ik eens een uitzondering maken.. en dan niet in de vorm van de oersaaie stamppot, maar in een nieuw jasje, gecombineerd met mijn favoriete zoete aardappel.

En lekker dat ie was deze ovenschotel.. Voor de gezondheidsprijs hoef je het niet te doen, want er zit toch ook wel behoorlijk wat kaas en worst in deze schotel.. Maar als je wat lekkers wilt eten en aan je dagelijkse portie groente wilt komen zou ik hem zeker proberen.


Voor 4 personen:

Ingrediënten:
2 tl olijfolie
4 zoete aardappels
450 g worstjes (ik gebruikte chipolata’s)
450 ml kippenbouillon (van een tablet)
200 ml halfvolle melk
35 g bloem
100 g gruyere kaas
400 g boerenkool
2 uien
peper en zout

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 175 graden Celcius.
Schil de zoete aardappel en snijd deze in blokjes. Snijd de worst in plakjes/stukjes en snipper de uien.
Verwarm 1 tl olijfolie in en fruit hierin de uien tot ze glazig worden.
Voeg de zoete aardappel en worstjes toe en bak deze aan totdat ze goudbruin zijn.
Meng de boerenkool door het aardappelmengsel en verwarm nog even zodat het wat slinkt.
Vet ondertussen een ovenschaal in met de overige olijfolie en verdeel het boerenkoolmengsel hier in (niet aanduwen!).
Neem een (saus)pan en breng hierin 125 ml melk en de bouillon aan de kook.
Rasp ondertussen de kaas en meng in een kommetje de rest van de melk met de bloem tot een papje en giet dit bij het warme bouillonmengsel. Voeg 40 gram van de geraspte kaas toe aan de saus en blijf roeren tot deze is opgelost.
Verdeel de saus over de groente en top af met de rest van de geraspte kaas.
Bak 10 minuten af in de voorverwarmde oven (of totdat de kaas goudbruin begint te kleuren).

Geef een reactie

