Basisrecept homemade pasta

Het was een hele tijd geleden dat ik voor het laatst zelf pasta gemaakt had met mijn KitchenAid. Ik moet je zeggen dat ik dit echt een ideaal hulpstuk vind voor mijn keukemachine, want zeg nou zelf zelfgemaakte verse pasta, dat is toch veel lekkerder dan gedroogde?! Helaas is het wel een tijdrovend klusje en dus niet iets wat je zomaar even door de weeks doet. Als ik dan eenmaal weer eens verse past maak, zorg ik vaak wel dat ik zoveel maak dat ik er nog een paar keer van kan eten. Zelfgemaakte pasta kan je namelijk prima bewaren in de koelkast (voor een paar dagen) en anders zelfs in de vriezer (ik vind wel dat het dan iets minder lekker is).

Voor bij het running dinner moest er bij mijn meatballs in tomatensaus natuurlijk wel verse pasta gemaakt worden. Ik ben altijd een beetje aan het uitproberen met de verhoudingen, maar was tot nu toe nooit helemaal tevreden… Tot deze poging. Vandaar dat ik het recept dan ook graag met jullie deel. Houdt er wel rekening mee dat het maken van pasta altijd zwaar onderhevig is aan omgevingsfactoren zoals warmte en luchtvochtigheid. Dit recept kan je dus als een leidraad gebruiken, maar kijk en voel vooral goed naar het deeg.
Voor +- 10 personen

Ingrediënten:
5 eieren
300 g bloem typo 00
200 g semolina
2 el extra vergine olijfolie

Bereiding:
Doe alle ingrediënten in de kom van de KitchenAid en laat deze het zware werk doen. Het deeg moet een behoorlijke tijd gekneed worden, dus wacht tot het er niet meer korrelig, maar soepel en glad uitziet. Is het deeg te nat, voeg dan wat bloem toe. Blijft het te droog dan kan je wat extra olie of ei toevoegen. Mocht je geen standmixer hebben, dan kan je dit natuurlijk ook gewoon met de hand doen, maar dat vereist wel wat spierballen en uithoudingsvermogen.
Duw het deeg plat en verpak in vershoudfolie. Laat minstens een half uur rusten in de koelkast.
Pak een stuk deeg (ongeveer een kwart) en haal dit door je pastaroller. Ik doe het meestal zo’n 6 keer per stand en ga voor spaghetti door tot ik pastabladen heb van dikte 5.
Haal de pastabladen door je pastasnijder en maak er spaghetti (of tagliatelle) van.

De kooktijd is afhankelijk van hoe lang je de pasta in de tussentijd hebt laten drogen.

pasta

Geef een reactie

