Salade geitenkaas

Ken je die maaltijdsalade geitenkaas van de Albert Heijn? Super lekker vind ik die altijd… Al geloof ik dat ze tegenwoordig al die maaltijdsalades gerestyled hebben. Dus ik weet eigenlijk niet of degene die ik bedoel (met veldsla, zongedroogde tomaatjes, geitenkaas en honingmosterd dressing) nog bestaat.

Eigenlijk eet ik ook vrijwel nooit kant-en-klare maaltijdsalades, want het is zo veel lekkerder (en ook nog eens heel makkelijk) om de salade lekker zelf samen te stellen. Je weet wat je er in hebt gestopt en vaak vind ik al die toevoegingen van pasta en/of aardappelen niet eens nodig.

Toen ik vroeger nog op de dinsdag avond werkte greep ik echter nog wel geregeld naar deze kant-en-klare salades op de momenten dat ik echt geen zin had om zelf te kopen… Het recept wat ik hier beschrijf is geïnspireerd op die geitenkaassalade die (samen met de blauwe kaas en peer salade) toch wel mijn favoriet was. Alleen dan dus a la Eva i.p.v. a la Appie!

De foto houden jullie trouwens tegoed. De laatste keer dat ik deze salade gemaakt heb had ik zo’n haast omdat ik moest trainen dat hij al half op was toen ik besefte dat ik geen foto gemaakt had!
Voor 2 personen:

Ingrediënten:
– 2 zakken veldsla
– 1 zoete appel (ik kies meestal voor een breaburn omdat ik dit de lekkerste appels vind)
– 125 g magere spekreepjes
– 8 zongedroogde tomaatjes (die uit het vers-schap van de AH zijn veel lekkerder dan uit een potje!)
– 100 g verse geitenkaas honing
– halve komkommer
– 2 handjes walnoten
– 1 el honing
– 2 el mosterd
– 4 el olijfolie extra vergine
– 1 el citroensap (of azijn)

Bereiding:
Bak de spekreepjes in een droge koekenpan uit tot ze knapperig zijn en laat uitlekken op een bordje met keukenrol.
Maak ondertussen de dressing door de honing, mosterd, olijfolie en citroensap te mengen (ik doe dit altijd in een klein tupperware bakje: alle ingrediënten bij elkaar doen, deksel er op en schudden maar!)

Snijd de zongedroogde tomaatjes in fijne reepjes, de appel in blokjes en ontdoe de komkommer van zijn zaadlijsten en snijd in halve ringen.

Verdeel de veldsla over 2 diepen borden en verdeel hier de spekjes, komkommer, zongedroogde tomaatjes en appel overheen.
Verkruimel de geitenkaas er over en strooi nog wat walnoten over de salade.
Op het laatste moment schenk je de dressing (hoeveelheid naar smaak) over de dressing en klaar is je heerlijke salade!

Geef een reactie

