Cranberry, pistache, witte chocolade truffels

Ja dames en heren daar ben ik weer na een erg lange stilte! Ik loop er de laatste tijd nogal vaak tegenaan dat ik niks kan verzinnen voor het avondeten van die week… En laat dat nou net zijn waar ik, 2 jaar geleden, deze site voor ben gestart! Maar tijd is een klein probleempje… En op een gegeven moment loop je zo gigantisch achter met het plaatsen van recepten dat de moed je in de schoenen zakt..

Maar no more, of in ieder geval (laat ik geen beloftes doen die ik niet kan nakomen) niet meer zoals het de afgelopen periode ging.. Ik wil op zondag lekker door m’n eigen recepten kunnen snuffelen om zo makkelijk wat lekkers voor die week terug te vinden!

Nog een reden om weer recepten te plaatsen… Mensen vragen er om.. Hoe maak ik dit? Hoe heb je dat gedaan? Heb je nog een goed idee voor een lekker maaltje? Dus deze is voor jullie Snub en Sab;)!

Afgelopen weekend was ik jarig en wie jarig is trakteert! Maar ik vierde mijn verjaardag dit jaar in Berlijn en moest maandag dus even snel wat in elkaar draaien.. En dat werden 2 verschillende soorten truffels.. Bij deze het recept van de witte chocolade truffels met cranberries en pistachenoten.

Voor +- 25 truffels

Ingrediënten:
– 300 g witte chocolade
– 70 g ongezouten roomboter
– 3 el slagroom
– 1 tl vanille extract
– 40 g gedroogde cranberries
– 40 g gepelde (ongezouten) pistache noten
– 40 g poedersuiker
Bereiding:
– Smelt de boter in een pannetje (of de magnetron) en meng met de room en het vanille extract.
– smelt de witte chocolade au-bain-Marie.
– rooster de pistache noten in een droge koekenpan (vergeet dit niet, het geeft de nootjes echt zo veel meer smaak!)
– Meng de gesmolten witte chocolade met het boter-room mengsel.
(Mocht dit nou niet goed gaan en schiet de boel in de schift (zoals bij mij ook gebeurde)… Zet de kom met het geschifte mengsel weer terug op de pan kokend water (au-bain-Marie) en verwarm opnieuw en roer goed door met een garde tot het weer een egaal geheel wordt)- Hak de pistache noten en cranberries fijn en meng door het chocolade mengsel.
– Dek het mengsel af met plastic folie en laat 1 uur op kamer temperatuur  afkoelen. Zet het daarna in de koelkast en laat 2-3 uur verder afkoelen.
– na afkoeling kan je met een theelepel wat hoopjes van het mengsel scheppen (kiesmzelf hoe groot je ze wilt maken). Vervolgens rol je de hoopjes tussen je handen tot balletjes (wees snel, want ze smelten wel wat). Leg de balletjes op een met bakpapier beklede plaat en plaats ze even terug in de koelkast. Als ze wat zijn afgekoeld rol je ze nog 1x in je handen en daarna door de poedersuiker.

tiramisu-en-cranberry-truffel

Geef een reactie

