Tiramisu truffels

Zoals je in de vorige blogpost al kon lezen heb ik voor het trakteren op mijn werk en bij de basketbal 2 verschillende soorten truffels gemaakt. Al eerder plaatste ik het recept voor de cranberry, pistache en witte chocolade truffels en bij deze deel ik ook het recept voor mijn tiramisu truffels.

Ingrediënten:
– 24 lange vingers
– 2 el suiker
– 150 g mascarpone (kamertemperatuur)
– 2-3 el espresso
– 300 g melkchocolade
(- optioneel: 2 tl espressopoeder)

Bereiding:
– Verkruimel de lange vingers tot een fijn meel (dit heb ik in mijn keukenmachine gedaan, maar het kan ook in het bakje van je staafmixer of met de hand (lange vingers in een druk-sluit zakje, alle lucht er uit en almje frustratie er uit slaan met een koekenpan of deegroller).. Misschien werkt het ook wel om het met je blender te doen.
– Leg 1 el van de kruimels opzij en meng de rest in een bak met de 2 el suiker.
– Voeg de mascarpone toe en roer goed door.. Dit gaat het makkelijkst met een mixer.
– Voeg als laatste eetlepel voor eetlepel de espresso toe totdat het mengsel de consistentie van (iets slapper) cookie dough heeft.
– Plaats het mengsel 45 min tot 1 uur in de koelkast om wat steviger te worden.
– Schep hoopjes van het mengsel (kies zelf de grootte) en rol hier balletjes van. Plaats de balletjes op een met bakpapier beklede bakplaat en plaats 15 min in de vriezer.
– Smelt in de tussentijd de melkchocolade ondertussen au-bain-Marie en meng indien gewenst met het espresso poeder.
– Coat de balletjes omdebeurt in de melkchocolade, laat goed uitdruipen, plaats terug op het bakpapier en bestrooi met wat van de achtergehouden koekkruimels. (Ik gebruik voor het coaten van de balletjes altijd een wegwerp vork waar ik de middelste tanden uit breek, zo kan het balletje op de 2 buitenste tanden leunen en loopt de overtollige chocolade er makkelijk af (tik met de vork tegen de rand van de kom)).
– Zet de balletjes 10-15 min terug in de koelkast om de chocolade verder te laten uitharden.

tiramisu en cranberry truffel.jpg

 

Geef een reactie

