Gezond bananenbrood

Ik heb het even een tijdje niet gedaan, maar het is tijd om weer lekkere gezonde tussendoortjes te maken om mee naar werk te nemen! Ik heb zelf namelijk niet genoeg aan alleen een stuk fruit om 10.00 uur, dan blijft mijn buik de hele ochtend knorren totdat het weer lunchtijd is! Uit gemak kies ik vaak voor een plak ontbijtkoek of een eierkoek, maar die dingen zitten echt bomvol suiker! Beetje jammer is dat! Daarom maak ik graag zelf tussendoortjes in het weekend die je goed kan invriezen zodat je elke dag een vers zelfgemaakt tussendoortje hebt!

Dit keer poging 1 in mijn zoektocht naar het perfecte gezonde bananenbrood. Officieel zijn de recepten voor bananenbrood namelijk vol met geraffineerde suiker en wit meel. In dit recept maak ik gebruik van volkoren meel (veel voedzamer) en het brood wordt gezoet met honing in plaats van suiker. Of dat uiteindelijk nou zo veel beter is (volgens mij zijn alle soorten suikers uiteindelijk niet goed) vraag ik me af en lees ik verschillende dingen over op internet!

Voor 1 cake (+- 12 plakken)

Ingrediënten:
– 70 g kokosolie
– 120 g honing
– 2 eieren
– 2 (over)rijpe bananen
– 60 ml halfvolle melk
– 1 tl baking soda
– 1 tl vanille extract
– 0,5 tl zout
– 1 tl kaneel
– 230 g volkorenmeel
– +- 80 g vulling (ik koos voor een mengsel van 40 g rozijnen, 20 g pecannoten en 20 g walnoten, maar je kan hier natuurlijk ook kiezen voor bijv. stukjes chocolade, plakjes banaan, kokossnippers, etc)

Bereiding:
– Verwarm de oven voor op 160 graden Celcius en vet een cakevorm in.
– Prak de bananen in een kom, smelt de kokosolie en voeg dit samen met de honing en melk toe aan de geprakte bananen.
– Klop met een garde de eieren door het bananenmengsel.
– Voeg vervolgens de baking soda, het vanille extract, zout en de helft van de kaneel toe en roer goed door.
– Spatel hierna de bloem en je vulling er door.
– Doe je beslag in de ingevette cakevorm en besprenkel met de overgebleven kaneel.
– Bak 50 tot 60 minuten in de oven. Laat de cake eerst 10 minuten in de vorm afkoelen en stort hem daarna op een rek om tot kamertemperatuur te laten komen voordat je hem in plakken snijdt.

healthy bananabread.JPG

 

 

Geef een reactie

