Shakshuka

Al een tijdje wilde ik dit gerecht maken, maar vanwege de ingrediënten (veel paprika en geen vlees) heb ik gewacht op een moment dat Merijn niet thuis zou zijn! Afgelopen week was het zo ver en heb ik het recept eindelijk kunnen proberen! Mijn persoonlijke mening?! Ik snap wel dat iedere blogger dit maakt! Super lekker en makkelijk te maken! Ik moet alleen nog even oefenen met het in de gaten houden van mijn eitjes, want die waren beide keren iets te lang doorgegaard helaas!

Voor 2 personen:

Ingrediënten:
– 1 el olijfolie
– 3 rode puntpaprika’s (of 1 rode en 1 gele paprika)
– 1 ui
– peper en zout naar smaak
– 2 teentjes knoflook
– 0,5 tl komijn
– 1 tl paprikapoeder
– 1 laurierblaadjes
– 3 takjes tijm (of 0,5 tl gedroogde tijm)
– 400 g tomatenblokjes (blik)
– 50 g feta
– 4 eieren
– peterselie
– evt. 2 pita broodjes (lekker om te dippen)

Bereiding:
– Snijd de ui in (halve) ringen en de paprika in dikke repen.
– Verwarm ondertussen de olijfolie in een koekenpan (niet te groot, je moet aan het eind een flinke dikke laag saus hebben, anders kan je geen kuiltjes maken voor je ei!).
– Bak de ui tot deze een beetje glazig wordt en voeg dan de paprika toe en bak dit ca. 5 min.
– Voeg dan de knoflook en kruiden (komijn, paprikapoeder, laurier, tijm, peper en zout) toe en bak deze nog 2 minuten mee.
– Voeg vervolgens de tomatenblokjes toe, roer kort door en laat 15 min op laag vuur pruttelen met de deksel op de pan.
– Haal de hele kruiden uit je saus en roer de feta er doorheen.
– Maak met een soeplepel 4 holtes in je saus. Laat de eitjes hierin glijden en laat zo’n 10 minuten garen (zorg ervoor dat je dooier nog vloeibaar is, dat is echt het aller lekkerste!).
– Toast ondertussen de pitabroodjes (in de broodrooster!) en serveer de tomaten/paprikasaus wanneer de eieren perfect zijn op 2 borden en maak af met wat vers gehakte peterselie.

shakshuka

Geef een reactie

