Zoete aardappelstamppot

De keren dat wij hier thuis stamppot eten zijn op 1 hand te tellen. Nou heb ik vorig jaar bij mijn ouders thuis weleens de befaamde zoete aardappelstamppot met geitenkaas en spinazie van chickslovefood gegeten. Zo lekker, maar eigenlijk was ik het recept een beetje vergeten. Totdat ik met 2 zoete aardappels zat die toch echt deze week gebruikt moesten worden. Plotseling kwam dit lekkere gerechtje weer in mijn op. Maar dit zou etenmeteva niet zijn als ik er zo mijn eigen draai aan geef! I.p.v. spinazie gebruik ik rucola (Merijn houdt niet van spinazie, bummer!) en voor een kleine zoute touch voeg ik een klein beetje opgebakken chorizo toe.. Smullen maar!

Voor 2 personen:

Ingrediënten:
– 4
00 g zoete aardappel (2 kleintjes)
– 60 g rucola
– 60 g zongedroogde tomaatjes
– 100 g harde geitenkaas
– 40 g walnoten
– 50 g chorizo
– scheutje melk
– klontje boter

Bereiding:
– Schil de zoete aardappelen en snijd ze in (gelijke) grove stukken. En kook totdat ze zacht (en dus gaar) zijn. Dit duurt zo’n 20 minuten.
– Snijd terwijl de aardappels koken de rucola, zongedroogde tomaatjes, geitenkaas en chorizo klein.
– Bak in een droge koekenpan de walnoten totdat ze licht beginnen te kleuren.
– Als de walnoten klaar zijn leg je ze even weg in een kommetje. Dezelfde koekenpan kan je nu gebruiken om de chorizo knapperig te bakken. Laat wanneer ze knapperig zijn goed uitlekken op een beetje keukenpapier (er komt heel veel vet vanaf!).
– Als de aardappels klaar zijn giet je ze af en prak je ze samen met een scheutje melk en een klontje boter tot een romige/smeuïge puree.
– Meng de rucola, tomaatjes, geitenkaas en chorizo door de puree en klaar is de stamppot!
– Garneer met de walnoten en eet smakelijk!

 

 

Geef een reactie

