Shakshuka met pulled pork en zoete aardappel

Toen ik nog niet zo lang geleden het recept voor shakshuka plaatste verkondigde ik dat ik dit recept nog nooit eerder gemaakt had. Bleek ik het daar toch even mooi mis te hebben! Toen ik even aan het scrollen was door de foodfoto’s van mijn oude telefoon kwam ik me toch een pareltje van een recept tegen… Niet echt een hele officiële shakshuka (dus wat dat betreft had ik wel gelijk met mijn first timer voor shakshuka).

Afgelopen zomer heb ik pulled pork gemaakt en daar was veel (lees heel veel!) van over. Nou is dat natuurlijk niet erg, want wie houdt er nou niet van pulled pork?! Maar om elke keer een saai broodje met dit vlees en wat coleslaw te eten (overigens niks mis mee, want het is super lekker), dat is niet echt mijn ding. Daarom dacht ik we doen er eens wat anders mee en toen was de shakshuka met zoete aardappel en pulled pork geboren!

Voor 2 personen

Ingrediënten:
– 200 g zoete aardappel
– 0,5 rode ui
– 200 g pulled pork
– 2 el boter
– 2 el olijfolie
– 4 eieren
– barbecue saus naar smaak
– cherrytomaatjes
– peterselie of bieslook om te garneren

Bereiding:
– Schil de zoete aardappels en snijd in kleine blokjes (1×1 cm).
– Snijd de rode ui in halve ringen.
– Verwarm de olie en boter samen in een pan en bak de zoete aardappels hierin totdat ze goudbruin kleuren en bijna gaar zijn (zo’n 12 minuten). Voeg de rode ui toe en bak mee totdat deze glazig is.
– Voeg nu de pulled pork met een hoeveelheid aan barbecue saus naar smaak toe en roer goed door.
– Maak kuiltjes in het zoete aardappel-pulled pork mengsel en laat de eieren hier voorzichtig inglijden.
– Laat de eieren garen met de deksel in de pan totdat het eiwit net gestold is en het eigeel nog vloeibaar.
– Serveer met wat verse cherry tomaatjes en bieslook of peterselie on top!

Geef een reactie

